Årlig återaktivering


Vanliga frågor och svar om krav på årlig återaktivering

 

Vem berörs av det årliga kravet på återaktivering? 

Du som en gång i tiden registrerat dig som bostadssökande hos PiteBo och därmed finns i vårt uthyrningssystem, och vill fortsätta samla köpoäng.

Vad gäller om jag redan är hyresgäst hos PiteBo?

Har du ett hyreskontrakt hos PiteBo så räknas din boendetid som kötid och du behöver därför inte logga in på Mina sidor för att behålla den. Men för att vi ska kunna kontakta dig gällande ditt boende, ber vi dig ändå att uppdatera dina personuppgifter för att säkerställa att de är korrekta. Om du säger upp ditt hyresavtal och vill börja samla kötid på nytt, måste du minst en gång om året logga in på Mina sidor och aktivera dig.  Passa då på att då granska dina personuppgifter.

Vad innebär återaktivering för dig
som är registrerad bostadssökande hos oss?

PiteBo inför ett krav på att du som registrerad bostadssökande hos oss ska logga in på Mina sidor minst en gång per år. Du behöver bara logga in  för att registreras som aktiv och står därmed kvar som bostadssökande i vårt uthyrningssystem och behåller din kötid. Då du är inloggad vill vi att du passar på att granska dina personuppgifter och korrigera dem om någon uppgift är felaktig.

Varför krav på återaktivering?

Bakgrunden till denna förändring är att PiteBo omfattas av den nya dataskyddsförordningen General Data Protection Regulation (GDPR) som ställer krav på att lagrade personuppgifter regelbundet måste uppdateras för att säkerställa att de är aktuella och korrekta. Syftet är att värna om den registrerade personens rättigheter och integritet.

När börjar kravet gälla?

Kravet på ”minst en inloggning per år” börjar att gälla den 1 december 2021. Det innebär att du som bostadssökande senast den 30 november 2022  måste logga in på Mina sidor för att behålla din kötid. När du loggar in kan du också passa på att kontrollera att dina personuppgifter; adress, mail och telefonnummer stämmer.

Vad händer om jag inte loggar in senast den 30 nov 2022?

Senast den 30 november 2022, måste du logga in på Mina sidor annars avregistreras du som bostadssökande i vårt uthyrningssystem och förlorar därmed din kötid. Inloggning på Mina sidor raderas och kötiden kommer inte att kunna återställas.

Hur ofta måste jag logga in?

För att stå kvar som bostadssökande och behålla din kötid hos PiteBo, måste du logga in på Mina sidor minst en gång om året. Passa då också på att kontrollera att dina personuppgifter; adress, mail och telefonnummer stämmer.

Om jag inte loggat in på ett år – har jag förlorat min kötid då?

Har du inte loggat in, minst en gång inom 365 dagar, kommer du automatiskt att avregistreras som bostadssökande i vårt uthyrningssystem och därmed förlora din kötid. Din inloggning på Mina sidor kommer därefter att raderas. Som bostadssökande hos PiteBo ansvarar du själv för att logga in på Mina sidor minst en gång om året.

Kommer en påminnelse när det är dags att logga in?

Ja, en påminnelse kommer att skickas ut till den mailadress du har registrerad under Mina sidor. Du som mottagare ansvarar för att du har rätt e-postadress registrerad under Mina sidor och att själv kontrollera brevlådan för skräppost. Påminnelsen är  en service som tillhandahålls från PiteBo och inget som vi  är skyldiga att skicka ut. Som registrerad bostadssökande har du fullt ansvar för att återaktivera dig, det vill säga att logga in minst en gång om året.

Varför går ni redan nu ut med denna information?

Anledningen är att vi vill ge alla registrerade hos oss god tid på sig att återaktivera sig. Som innebär en inloggning på Mina sidor per år.