Allt om e-faktura


Här få du svar på frågor kring e-faktura

Vad är elektronisk faktura (e-faktura) och hur gör jag?

Nu är det möjligt att få en digital faktura från oss. Logga in på din internetbank och sök fram bolaget PiteBo AB.
När du via din bank ansökt om e-faktura från oss så skickar vi en digital faktura till din internetbank, allt är redan
ifyllt och det enda du behöver göra är att godkänna den för betalning. Fakturan kan du se digitalt och den kommer att
se ut precis som en vanlig hyresavi på papper och innehåller samma information. Enkelt och framförallt miljövänligt.

 

Det är till internetbanken du gör din anmälan och dit vänder dig om du har frågor om elektronisk faktura.
Men det går går också bra att kontakta oss. 

Vad menas med kontraktsinnehavare?

Kontraktsinnehavare är den som skrivit på avtalet. Är ni två som skrivit på så är det personen som står
högst upp på avin som är ”huvudkund”. 

Kan jag betala någon annans hyra via e-faktura?

Ja. Fyll då i kontraktsinnehavarens namn och personnummer när du anmäler dig för e-faktura.

Hur vet jag att jag har fått en e-faktura till min internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som kommit in för betalning.
Vissa banker erbjuder sms-avisering och mejl-avisering. Kontakta din bank för att fråga om möjligheten finns.

Får jag min hyresavi på papper?

Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon hyresavi på papper.

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt en e-faktura i din internetbank så betalas den på förfallodagen eller den dag som du själv väljer.
De flesta banker erbjuder automatisk betalning av e-faktura. Kontakta din bank för att fråga om möjligheten finns.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?

Ja, det går bra. Din hyra betalas normalt via autogiro men vid eventuella förändringar av hyran
sänds en e-faktura till din bank istället för i pappersform.

När får jag e-fakturan?

E-fakturan får du någon dag tidigare än du skulle ha fått din hyresavi på papper.

Vad händer om jag byter bank?

Byter du bank måste du själv avanmäla dig hos din gamla bank och anmäla dig hos din nya bank.

Hur länge sparas min e-faktura?

Vanligtvis sparas e-fakturan 18 månader i din internetbank. Du kan även arkivera din e-faktura och
därmed spara den längre. Kontakta din bank för att få mer information om hur du gör.

Kan jag avanmäla mig från e-faktura?

Ja. Leta upp avanmälan för elektronisk faktura i din internetbank och följ instruktionerna.

 

 

Andra miljövänliga sätt att betala din faktura hittar du här