Under din boendetid kommer det kanske upp nya frågor – här har vi samlat svaren på de vanligaste
Förstahandshyresgästen (du) ansvarar gentemot hyresvärden (PiteBo) för hyran och andra förpliktelser enligt hyresavtalet. Du ansvarar alltså för din lägenhet under hela uthyrningstiden, såväl för hyror som ordningen i lägenheten.
Andrahandsuthyrning medges för högst ett år per ansökningstillfälle, minimitid för att teckna andrahandsavtal är 6 månader, för provsammanboende gäller endast 6 månader.
Om andrahandsuthyrning sker utan samtycke eller tillstånd från hyresvärden förverkas hyresrätten enligt 42 § stycket 3 i hyreslagen.
Om du inte ämnar återvända till lägenheten måste lägenheten sägas upp enligt avtalet (oftast 3 månader före önskat avflyttningsdatum)
Du kan inte bryta det hyresavtal du tecknar med din andrahandshyresgäst innan avtalad hyrestid har gått ut. Det är bara den som hyr i andra hand som kan säga upp avtalet i förtid, och då med avtalad uppsägningstid.
Om längre tid än 3 månaders uppsägningstid avtalats har din andrahandshyresgäst ändå möjlighet att säga upp med 3 månaders uppsägningstid.
Om du som förstahandshyresgäst säger upp din lägenhet trots pågående andrahandsavtal gör du dig skyldig till ett avtalsbrott gentemot din hyresgäst, som kan sluta med skadestånd.
Du kan även bli skyldig att skaffa din andrahandshyresgäst ett annat boende under resten av avtalstiden.
Även om ni avtalat om en bestämd hyrestid måste du alltid säga upp din andrahandshyresgäst till avtalad hyrestids utgång.
Din andrahandshyresgäst har endast ingått avtal med dig som förstahandshyresgäst och kan inte rikta några anspråk på PiteBo. Din andrahandshyresgäst får heller inte någon rätt till kontrakt efter viss tid eller liknande.
Vilka papper ska sändas till oss?
• Intyg från arbetsgivare eller skola.
• Ansökan om uthyrning i andra hand. Hämta här.
• Fullmakt om uthyrningen avser utlandsvistelse.
Intyg från arbetsgivare/skola ska styrka skälen till varför du under viss tid inte kan vara bosatt i din lägenhet, t.ex tillfällig anställning på annan ort. Vill du hyra ut lägenheten p.ga provsammanboende räcker det att du anger detta på ansökan.
Fullmaktsinnehavaren ska vara en person som vi kan kontakta om något skulle hända i lägenheten under uthyrningsperioden. Fullmaktsinnehavaren kan inte vara den som ska hyra lägenheten.
Hyresavtal
Teckna alltid avtal med din andrahandshyresgäst så ni är överens om villkoren för uthyrningen
Normal handläggningstid är ca 3 veckor och beslutet meddelas via telefon samt skickas med post.
För att få tillåtelse att hyra ut studentlägenhet i 2:a hand krävs att både kontraktsinnehavaren och 2:a hands hyresgästen är inskrivna vid LTU med studieort Piteå enligt de regler som gäller för alla studenter som hyr studentlägenheter hos oss.
Man får alltså inte hyra ut sin studentlägenhet om man gör avbrott i sina studier, ej heller hyra ut till ”vem som helst”.
Vi skickar ett meddelande till din bank på hur mycket du skall betala i hyra. Banken drar beloppet från ditt konto på förfallodagen och redovisar till oss. Har du pengar på ditt konto sköts överföringen automatiskt.
Du anmäler dig för autogiro genom att fylla i ett medgivandeformulär, skicka in det till oss så fixar vi resten.
Observera att du även i fortsättningen kommer att få en hyresavi utskickat till dig. Denna avi skickas dock endast ut som information och är på 0 kr. Kontrollera att det står makulerad på den!
Det sker när den boende uppenbart och upprepade gånger bryter mot våra ordningsregler eller missbrukar sitt hyresavtal.
När vi säger upp en hyresgäst är vi också skyldiga att meddela detta till socialtjänsten. Att inte betala hyran är ett exempel på grund för avhysning.
Var också uppmärksam så att inte vattenskador uppstår.
Badrumsskåpet tillhör lägenhetens standardutrustning och ska lämnas kvar i lägenheten
Det är viktigt att du håller din balkong ren och snygg.
Se till att ingenting riskerar att falla ner från balkongen och skada någon person eller någons ägodelar. Det är därför som blomlådor och paraboler alltid ska placeras innanför balkongräcket.
Mata inte fåglar eller andra djur från balkongen då det kan skapa problem med råttor.
När du städar balkongen måste du se till så att den nedanför dig inte vållas obehag av till exempel rinnande vatten eller yrande damm.
Skakar mattor gör du på gården, inte på balkongen.
Grilla ute på gården.
Ofta finns det speciella platser att grilla på, en bit från husen, grilla gärna där.
Om din lägenhet har uteplats ingår även den i ditt skötselansvar som hyresgäst.
Du ska se till att hålla allmänt god ordning.
Mata inte fåglar eller andra djur från din uteplats. Det kan skapa problem med råttor.
Har du frågor om skötseln av din uteplats så kan du kontakta din bovärd för att få information.
– annars hör den hemma i lägenheten eller i källarförrådet.
Ställer du den i trapphuset hindrar den grannar och utryckningspersonal från att komma fram.
För att underlätta för dig att betala hyran erbjuder vi också tjänsterna autogiro
Betalas inte hyran i tid skickas automatiskt ett inkassokrav ut på 180:- kronor och dröjsmålsränta enligt §6 räntelagen. Är hyran fortfarande inte betald efter en månad skickas ärendet vidare till Kronofogdemyndigheten, som för ärendet vidare.
Tänk på att regelbunden sen inbetalning kan innebära uppsägning.
Tänk på att:
• Gå aldrig ut i ett rökfullt trapphus, invänta räddningspersonal
• Ring 112 om du kan
• Gå ut på balkong eller fram till ett fönster och ropa på hjälp
• Öppna inte lägenhetsdörren
• Använd inte hissen
En brandvarnare är en billig livförsäkring.
–Därför har PiteBo installerat brandvarnare i alla våra lägenheter
Kontrollera med jämna mellanrum att din brandvarnare fungerar och att batteriet inte tagit slut.
Om den inte fungerar gör du en felanmälan till din Bovärd. Brandvarnaren lämnar du kvar när du flyttar
Genom stadsnätet kan du välja Internet från olika leverantörer. Du kan via PiteEnergi´s hemsida få reda på vilka leverantörer som finns och vilka erbjudanden de har.
Som alternativ har du även möjlighet att få Internet via telefonnätet (ADSL). Dessutom kan man på de flesta platser även använda mobilt bredband.
Studentlägenheterna på Ankarskatavägen är samtliga anslutna till Bredband2
När två hushåll byter bostad med varandra kallas det direktbyte. Det innebär att du byter bostad direkt med någon annan, utan att behöva tänka på hur lång kötid du har. Det är heller inget krav att den du byter med ska vara hyresgäst hos PiteBo.
Läs mer om Direktbyte här.
Om du ställer cykeln i trapphuset kan den hindra din grannar eller utryckningspersonal från att komma fram.
När det gäller inkoppling av diskmaskin så kontaktar du din bovärd så får du veta av honom/henne vad som gäller.
Sätt upp ett eget duschdraperi så att inte duschvattnet orsakar skador i resten av badrummet. Välj en duschstång som inte behöver skruvas fast i väggen, då är den lätt att ta med när du flyttar.
–men sätt upp dem igen innan du flyttar
Förvara dörrarna i ditt lägenhetsförråd så att de inte försvinner, skadas eller förstörs.
Uppstår fel i din lägenhet, trapphuset, tvättstugan eller andra gemensamma utrymmen anmäler du det direkt till din bovärd.
Det är bovärden som ansvarar för skötsel av gemensamma utrymmen och mindre reparationer i lägenheten.
Vid akuta fel som uppstår efter bovärden har slutat för dagen ringer du till
NVS Bevakning AB på telefon 0911-226690.
Förbered dem på att du planerar en fest. Lägg till exempel en lapp i brevlådorna. Tänk på att både musik och röster hörs genom huset och kan störa fler än du tror.
Blir du själv störd när någon annan har fest så prata med dem. Hjälper inte det kontaktar du din bovärd.
Om det är efter kontorstid ringer du Ring Störningsjouren NVS Bevakning, på telefonnummer 0911-22 66 90.
Störningsjouren är öppen vardagar 16 – 07, lördag, söndag och övriga helgdagar dygnet runt.
Under kontorstid ringer du direkt till PiteBo på telefonnummer 0911-22 66 00
Du kan få möjlighet att flytta in tidigare i en annan lägenhet inom PiteBo när den lägenheten är vakant, d.v.s. när den lägenhetens uppsägningstid är slut. Du bör ta kontakt mer vårt Kundcenter för att ta reda på vad som gäller just för din flytt.
Inflyttning i en vakant lägenhet kan ske inom några dagar, ta kontakt med vårt Kundcenter för vidare information.
När du flyttar och ditt avtal har upphört måste du omaktivera dig i vår bostadkö för att börja samla nya köpoäng. Läs mer om detta under Köregler.
PiteBo har ingen intern kö, utan alla våra lediga lägenheter presenteras här på webbplatsen.
Fläkten ovanför spisen är en viktig del i din lägenhets ventilationssystem. Den hjälper bland annat till att suga ut fukt och lukt.
Rengör filtret i fläktkåpan vid behov, dock minst en gång i månaden. Diska filtret i vanligt diskmedel eller diskmaskin. Se även till att ventilerna i övriga lägenheten är rengjorda. Gör en felanmälan till bovärd om fläkten inte fungerar.
Använd det förråd som hör till din lägenhet, hittar du ej ditt förråd kontakta då din bovärd.
Se till att du har ett godkänt lås på dörren.
Titta gärna till ditt förråd med jämna mellanrum för att upptäcka eventuell skadegörelse.
Gångar och trappor i källar- och vindsutrymmen är viktiga utrymningsvägar och får inte användas för uppställning av möbler, vagnar, cyklar och liknande.
För allas säkerhet får du inte förvara brandfarliga ämnen i förrådet.
Tips! Ställ inte saker direkt på golvet. Gärna på en hylla 5-10 cm upp från golvet. Detta för att vattenskador oftast börjar i källare och då undviker du att dina saker blir förstörda.
Fåglarnas spillning skräpar ner deras balkonger samt även ska problem med råttor.
Häng istället upp en talgboll eller liknande i ett träd en bra bit från huset.
– Alla lägenheter hyrs ut via marknadsplatsen Torget (köpoäng) eller Direkt (först som anmäler intresse)
Vi anser att alla bostadssökande har sin unika situation som gör att det är omöjligt att hantera eventuella förturer på ett rättvist sätt. Det är kötiden/köpoängen som gäller. Läs mer om köpoäng vid frågan om köregler.
Grillar får användas på områdets allmänna ytor.
Var varsam så att röken inte irriterar omgivningen eller att grillen orsakar brand.
Har du använt en engångsgrill, se till att glöden slocknat ordentligt innan du slänger den i soporna.
Dessa lämnas i stället till Bredviksbergets Avfallsanläggning. Var de finns och deras öppettider hittar du www.pireva.se eller så ringer du 0911-931 00.
Vill du veta ifall ditt bostadsområde har grovtvättstuga kontaktar du din bovärd.
– Men inte för parkering av fordon
För att vi ska kunna klippa gräset utan hinder får du inte lämna leksaker, möbler och liknande framme. På gården är det inte tillåtet att ställa upp pool, studsmatta eller liknande.
Det är ett sätt att stärka det utvecklingsavtal som finns mellan PiteBo och Hyresgästföreningen som bygger på utveckling och dialog.
Du kan läsa mer om gårdsgrupper här.
Om du sätter upp en egen hatthylla, spar den ordinarie och montera tillbaka den när du flyttar.
Enligt vår uthyrningspolicy ska du från och med avtalsdatumet ha en gällande hemförsäkring.
Om olyckan skulle vara framme eller om du tråkigt nog skulle drabbas av inbrott är det bra med en gällande hemförsäkring.
Visste du, att du inte får någon ersättning överhuvudtaget, för ägodelar som skadats vid brand eller översvämning, även om du själv inte orsakat skadan, om du inte har en gällande hemförsäkring.
Om du vill lära dig mer om hur du själv kan förebygga brand i hemmet har Myndigheten för samhälsskydd och beredskap en hemsida där det finns goda råd, broschyrer, checklistor och filmer om eldsläckning.
För många är hissen den enda möjligheten att komma till och från sin lägenhet. Därför får den aldrig blockeras eller ställas på glänt.
Du har inte rätt att hålla giftormar eller kräldjur som kan framkalla fara för andra inom fastigheten.
Tillstånd krävs även om du vill ha många husdjur.
Husdjur får inte springa lösa i trappuppgångar, på gårdsplaner eller i planteringar och
de ska hållas borta från barnens lekplatser.
Plocka upp efter hunden när den rastats.
Dina djur får inte orsaka störande ljud eller lukt inomhus.
Kattsand och smådjursströ kastas i de brännbara hushållssoporna.
Du har alltid ansvar för din katt och vad den gör – oavsett om den är innekatt eller utekatt.
Tänk på att en utekatt kan ställa till bekymmer för andra boende genom att den exempelvis förorenar i sandlådan, revirmarkerar på bilar och byggnader eller repar lacken på bilar.
Märk din katt med halsband eller öron- märkning. Då vet alla att det är en tamkatt som sköts och matas. Utan märkning riskerar du att katten tas för vildkatt och blir infångad.
Tänk på att störningar som lukt och oljud eller rädsla för vissa djur kan vara ett tillräckligt starkt skäl för att neka dig att ha kvar djuren i bostaden.
– Kan du komplettera ditt boende med att hyra en
• Parkeringsplats för bil, motorcykel och husvagn med eller utan el
• Skärmtak för bil
• Garageplats för bil, moped/motorcykel och handikappfordon
Du får bara parkera personbilar i körbart skick! Annars blir det svårt att underhålla parkeringen.
Vi sköter snöröjningen av de gemensamma ytorna på parkeringen men du håller själv din bilplats halkfri, städad och fri från snö. Finns det utrymme så tar vi bort all snö vi kommer åt.
• För att göra en intresseanmälan på en parkeringsplats måste du ha ett giltigt hyresavtal med oss på det område där du vill göra intresseanmälan.
• I en del områden är efterfrågan större än tillgången. Detta innebär att det kan finnas begränsningar för hur många parkeringsplatser man kan hyra.
• På vissa adresser i Centrala stan finns det för få parkeringsplatser. För boende på dessa adresser finns det en möjligheten att få hyra en parkeringsplats på någon av de större parkeringarna i Centrum.
Säger du upp endast din parkeringsplats måste du göra det senast den 31 augusti eftersom avtalet för parkeringsplatser löper till den 30 september varje år, med ett års förlängning.
När vi får in en uppsagd parkeringsplats så presenteras den på vår hemsida där man snabbt och enkelt själv kan söka och göra intresseanmälan till de parkeringsplatser som passar en.
Läs vidare här om hur man gör intresseanmälningar på parkeringsplatser.
På din hyresavi kan du se när den ska vara betald.
Vi skickar ett inkassokrav med inbetalningskort till hyresgästen som inte har betalat hyran i tid.
Betalas inte hela skulden, lämnas ärendet vidare till Kronofogdemyndigheten.
Kontakta PiteBo om du vet om att du blir sen med hyran eller fått ett inkassokrav.
En för sent inbetald hyra som inte åtgärdas kan leda till dessa kostnader:
Inkassoavgift till 180:-
Ansökningskostnad Kronofogden 675:-
Avhysningskostnad 600:-
Summa extra kostnader utöver själva hyran och räntekostnaden: 1 455:-
Om du bor i Norrfjärden, Rosvik, Roknäs, Tolvmansvägen 24 och 26 i Bergsviken, Prästbovägen 5 och 7 i Hortlax eller Prästgårdsgatan 14 gäller det som står att läsa under respektive ort eller adress.
Vid inflyttning till PiteBo erbjuds varje hyresgäst ett kostnadsfritt grundutbud av TV-kanaler enligt nedan: SVT 1, SVT 2, SVT 24, TV4, SVT Barnkanalen samt SVT Kunskapskanalen.
Vill du ha ytterligare kanaler utöver detta så kontaktar du Telenor på telefonnummer 020-222 222 och tecknar själv avtal för de
kanaler du önskar. Har du frågor, problem med dina kanaler eller vill veta mer om kanalerna eller olika kanalpaket kan du alltid läsa mer på Telenor.
Det finns även möjlighet att få IPTV, då kontaktar du själv den operatör du vill skriva avtal med.
I Norrfjärden/Rosvik har vi Sappa som leverantör av tv. Följande kanaler ingår för närvarande: SVT 1 (HD), SVT 2 (HD), TV3, TV4, Kanal 5, TV6, Sjuan, TV8, Kanal 9, TV10, Kanal 11, TV12 (HD), SVT 24, SVT Barnkanalen, SVT Kunskapskanalen, TV4 Fakta, Kanal 10, GOD TV, Visjon Norge.
Det finns möjlighet att beställa ytterligare kanaler via tillval om du önskar det. Du betalar då själv för de extra kanaler du väljer.
Du kan läsa mer på https://www.sappa.se/tv/ eller kontakta Sappa på telefonnummer 0774-44 47 44.
Felanmälan sker till Sappa på tel. 0774-44 47 44.
I Roknäs finns grundutbudet med STV 1, STV 2, SVT 24, SVT Barnkanalen och SVT Kunskapskanalen.
Vill du ha fler kanaler måste du köpa en digitalbox från Boxer och själv betala för det utbud du väljer att ha.
Tolvmansvägen 24 och 26 i Bergsviken har Viasat som IPTV-leverantör. Genom PiteBo har du en box, som tillhör lägenheten, med tillgång till följande kanaler; SVT 1 (HD), SVT 2 (HD), SVT 24, TV4, SVT Barnkanalen samt SVT Kunskapskanalen. Felanmälan sker till Viasat 0771-52 20 00.
Prästbovägen 5 och 7 i Hortlax har Telenor som IPTV-leverantör. Genom PiteBo har du en box, som tillhör lägenheten. Felanmälan sker till Telenor på telefonnummer 020-222 222.
Stadstornet har Telia som IPTV-leverantör. Genom PiteBo har du en box, som tillhör lägenheten.
Felanmälan sker till Telia på telefonnummer 90 200.
I de flesta bostadsområden finns en kvarterslokal som hyresgästerna kan använda för gemensamma aktiviteter, kontakta hyresgästföreningen eller gårdsgruppen för bokning.
Som ett led i Vårt miljötänkande och strävan efter en rättvisare fördelning av kostnader, så har vi infört en motorvärmarstyrning som vi monterat på parkeringsplatser och i kallgarage.
Detta innebär att du själv styr motorvärmaren genom att ställa in avresetid, via Telefon, Internet eller för Hand vid motorvärmarstolpen (direkt i displayen på motorvärmaruttaget).
Vi kommer även att debitera varje motorvärmaruttag den faktiska elförbrukningen via en separat avgift på hyresavin där mätperiod, förbrukning och elpris framgår.
I och med att hyran debiteras i förskott och el-förbrukningen i efterskott kommer det att släpa efter 2 månader (dvs förbrukningen under januari debiteras på mars-hyran)
Läs vidare en kortfattad beskrivning av systemet, metoder för att programmera in avresetiden…
Eller ladda ner vår handbok för motorvärmarstyrning här.
Parabolen får inte hänga utanför balkongräcket eller sättas fast i fasaden.
Det är vi som ser till att parkeringsbestämmelserna följs och bevakningen sköts av Securitas
Om fordon är felparkerade tar Securitas ut en kontrollavgift. Parkera därför alltid inom markerade bilplatser, följ anvisningar på skyltar inom området och tala om för dina gäster var de kan parkera.
Alla våra gästparkeringar är belagda med parkeringsavgift. Taxan är 5:-/tim. Max 60:-/dygn. Parkeringsbevakningen kommer att skötas av Securitas.
Betalning sköter du enkelt via en app i mobilen. Appen hjälper dig att starta, förlänga och avsluta din parkering efter dina egna önskemål. Det går bra att använda sig av apparna EasyPark eller Parkster. Apparna är gratis och finns att ladda hem i både AppStore och PlayButiken. Det kommer även ges möjlighet till parkering via SMS eller Talsvar. Instruktioner för det finns på parkeringsskyltarna som sätts upp.
Avgiften kommer att skapa cirkulation och därmed öka möjligheten för våra hyresgästers gäster att parkera på platser avsedda för ändamålet. Många gästparkeringar används i dag i annat syfte.
Personer med parkeringstillstånd för rörelsehindrade står alltid gratis på parkeringsplats som reserverats för rörelsehindrade och/eller besöksparkeringar, tillståndet ska dock synas tydligt i framrutan.
Tillfälliga parkeringstillstånd, tidigare utfärdade av Bovärden, kommer att försvinna helt.
Om du väljer att sätta in egna persienner ska det göras på rätt sätt. Finns det redan persienner när du flyttar in är det du själv som ansvarar för att de underhålls, PiteBo varken underhåller eller reparerar persienner.
– såsom i entréer, trapphus, hissar, tvättstugor och torkrum i våra hus
Många är allergiska och kan bli svårt sjuka av cigarettrök. Vi är också tacksamma om du inte röker precis utanför entrén. Visa även hänsyn till grannar när du röker på balkong/altan. Att fimparna läggs i en askkopp är en självklarhet.
Om du har husdjur måste du se till att de inte förorenar sanden.
Lämna sjutillhållarlåset öppet när du har gjort en felanmälan ifall du har godkänt att vi får gå in med huvudnyckel.
Många gånger beror det på det faktum att vi reser mycket mer än vi tidigare gjort. Många skadedjur som t ex vägglöss kan ta sig in i din resväska och på så sätt följa med hem till din bostad.
Om du misstänker att du har fått in ohyra i din bostad ska du så fort som du kan felanmäla det till PiteBo. Det är viktigt att du gör det direkt eftersom många skadedjur sprider sig fort och mellan olika utrymmen.
– och är ändå en central del i allas vårt boende. En sophantering som fungerar bidrar på ett positivt sätt till hela boendeupplevelsen.
Det avtal om sophämtning som PiteBo har med renhållningen i Piteå (PIREVA) gäller bara om vi sorterar vårt avfall. Sorterat avfall har en betydligt lägre renhållningstaxa än osorterat. Det är alltså viktigt med sopsortering för att hålla nere hyreskostnaden men framför allt för miljöns skull.
De sopor som inte får lämnas i soprummen ska lämnas till återvinningsstationer som finns i kommunen.
Idag kan vi källsortera och återvinna nästan alla sopor. Genom att sortera hushållsavfallet rätt och lämna det på rätt ställe gör vi alla en insats för miljön.
Det blir ofta frågetecken om var man ska lämna saker. Titta i sorteringsguiden på PIREVAS hemsida så får du hjälp.
– Alla måste därför visa hänsyn och tänka på att inte störa omgivningen
Här kommer några tips för att inte störa grannarna och råd om hur du ska göra om du själv blir störd.
Hyresgäster som stör grannarna vet ibland inte själva att de stör. Därför kan de uppskatta att någon säger till vänligt, innan problemet blir alltför stort. Lyckas du genom ditt samtal få grannen att sluta störa, behöver du för stunden inte göra så mycket mer. Återkommer problemet vill vi att du kontaktar PiteBo. Sker störningarna efter kontorstid kan du ringa till vår störningsjour, telefon 0911-22 66 90. Vill du inte kontakta din granne, vänder du dig snarast till PiteBo. Vi tar då kontakt och talar med den störande – utan att uppge namn.
Blir du störd av allvarliga lägenhetsbråk med slagsmål och misshandel, bör du ringa polis eller vaktbolag. I denna situation är det mycket viktigt att du ringer. Det kan nämligen innebära att du hjälper någon som håller på att bli misshandlad.
Ibland kan det hända att besökare till en hyresgäst är högljudda. Det kan du kanske acceptera en gång, men är det ett ständigt spring till och från en viss lägenhet, ber vi dig att kontakta oss så att vi kan tala med den störande hyresgästen.
Det är extra viktigt att du kontaktar oss om besökarna är påverkade eller om man använder trappan som tillhåll. Vi accepterar inte detta och kommer att kontakta den störande omgående så att störningarna upphör!
Om du vill ha fest har du många grannar att ta hänsyn till. Förbered dem gärna på att du planerar en fest – genom att prata med dem eller lägga till exempel en lapp i brevlådorna. Och tänk på att både musik och röster hörs genom huset och kan störa fler än du tror. Det är du som hyresgäst som är ansvarig även för dina besökare!
Om du vet att du råkat störa någon finns det ett enkelt sätt att ställa saker och ting tillrätta – be om ursäkt. Genom att kontakta den granne som blivit störd och lova att inte göra om det, skapar du en bra relation er grannar emellan.
Har du ungdomar som stör när du själv är borta? Förklara för dem att alla har rätt till ett boende utan störningar.
Du kan kan ringa dem efter kontorstid om du misstänker att det vistas obehöriga i huset, om du upplever störningar från grannar eller om du har blivit utelåst, ring 0911-22 66 90.
– Innan du felanmäler, kolla först säkringarna
Det är hyresgästens eget ansvar att byta dem, och om det visar sig att en utlöst säkring är felet när vi åker ut till dig, så kan kostnaden för arbetet komma att debiteras.
Har du ett vanligt gammaldags proppskåp, kollar du bara om någon propp gått (enligt förteckningen i elskåpet) och i så fall byter du till en med samma styrka. Har du en nyare elcentral med automatsäkringar och jordfelsbrytare, är det istället en knapp du ska trycka på, se närmare instruktion i anslutning till elcentralen.
En vanlig anledning till att jordfelsbrytaren löser ut, är att de strömförande delarna av vattenkokaren, kaffebryggaren eller strykjärnet kommit i kontakt med vatten. Säkringen kan även lösa ut om man belastar eluttagen med för många maskiner som är igång samtidigt. Lägg gärna på minnet vad som orsakade att säkringen gick för att förebygga att det händer igen.
För att se vad som är ledigt behövs ingen inlogging, gå direkt dit genom att klicka här, eller så via vår startsida där man klickar på Lediga lägenheter.
Alla lägenheter som blir uppsagda syns här.
Logga in behöver du bara göra när du tänker anmäla intresse. Du kan gå direkt dit genom att klicka här, eller så via vår startsida där man klickar på Mina sidor.
Direkt
De lägenheter som finns på marknadsplats Direkt, hyrs ut efter principen ”först till kvarn”…
När fem personer visat intresse på en lägenhet plockas den bort från marknadssystemet för vidare handläggning.
Torget
De lägenheter som finns på marknadsplats Torget, hyrs ut efter ett kösystem som grundar sig på hur länge man stått i kö/har flest köpoäng hos PiteBo.
Efter anmälningstiden har gått ut får de 5 kunder som gjort intresseanmälan och stått längst i kö/har flest köpoäng ett erbjudande
Däremot kan du själv bekosta ett tittöga.
Rådgör med din bovärd om det är möjligt att själv installera en tvättmaskin i din lägenhet.
Tvättstugan är kanske det viktigaste gemensamma utrymmet i hela huset eller området.
I varje tvättstuga finns anslag om vilka regler som gäller för bokning och användning av tvättstugan.
Var rädd om maskinerna när du tvättar. Läs och följ anvisningarna för maskinerna.
Självklart städar du och lämnar tvättstugan i ett fint och rent skick precis som du själv vill finna den då du ska tvätta.
– för att de ska fortsätta att vara trivsamma och inte förstöras
Du som bor hos oss kan till en del påverka i vilken takt underhållet ska utföras, du kan styra själv om du vill ha tapetserat, byta golv eller byta vita varor i lägenheten.
Vi kallar det för hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU). Konkret innebär det att det finns en plan för vad och när något ska renoveras eller bytas ut i varje lägenhet.
Tapeter och golv väljer du hos oss, PiteBo Hamngatan 40. Vita varor levereras av Nelab. Sprutmålning av luckor utförs av Bergströms Måleri.
Om du väljer att tidigarelägga underhållsåtgärderna så betalar du bara för den del som återstår innan den planerade åtgärden ändå skulle göras. Om det är dags att göra något i din lägenhet men du väljer att avstå, får du rabatt på din hyra.
I vissa fall är underhållet av sådan karaktär att det inte går att skjuta upp eller måste utföras av fackman,
t ex badrumsåtgärder och byte av spisfläkt.
För det underhåll som du själv kan styra och påverka, logga in och titta på din underhållsstatus på din lägenhet. Där kan du även göra en beställning för att få åtgärden utförd.
– Förutsatt att du gör det på ett fackmannamässigt sätt
Om arbetet inte är utfört korrekt, eller om du har använt väldigt udda färger och material, kan du bli skyldig att vid avflyttning återställa lägenheten själv eller bli ersättningsskyldig för kostnaden för oss att anlita en fackman.
Vid tveksamheter kontakta din bovärd.
Under vardagarna mellan 08.00 och 11.00 kontaktar du din bovärd om du inte tar dig in i din lägenhet.
Efter bovärdens telefontid kontaktar du NVS Bevakning på telefon 0911-226699.
Kostnad: 500 kronor. Kontant betalning.
Om du stänger dessa riskerar du att få golvdrag eller matos från grannen in i lägenheten.
Stäng inte in fukten i badrummet när du har duschat eller badat. Lämna gärna badrumsdörren på glänt och dra undan draperiet.
PiteBos lägenheter ska hålla en temperatur på 20-21 grader i rummet. För mer tips på hur du kan förbättra din komfort i lägenheten och få information om hur det fungerar med värmen i din lägenhet, följ länken till PiteBos broschyr – Några enkla råd om din inomhustemperatur.
Våra bostäder värms med fjärrvärme från PiteEnergi.
Kontakta Kundcenter på telefon 0911-22 66 10 så berättar vi mer.
Skicka din fråga till oss så kontaktar vi dig.