Frågor för dig som flyttar från oss.


Var lämnar jag nycklarna? Hur säger jag upp min lägenhet? Vem visar min lägenhet?

När du flyttar kanske det dyker upp en massa frågor som du inte vet svaren på. Vi har samlat några av de vanligaste frågorna här.

 

Autogiro

När du flyttar till en ny lägenhet inom PiteBo flyttar ditt autogiro med.

I annat fall sägs ditt autogiro upp automatiskt.

Adressändring

Gör en adressändring när du flyttar.

 

 

Det är inte bara praktiskt, det är också lag på att alla som flyttar ska anmäla sin aktuella adress.

 

För att göra en adressändring kan du antingen ringa Adressändring tel
020-97 98 99 eller gå in på adressandring.se.

Uppge det fyrsiffriga lägenhetsregisternumret som står på ditt hyresavtal. Du kan även beställa tillfällig eftersändning till sommarstugan eller lagring av post om du är bortrest.

Besiktning när du flyttar

När uppsägning är gjord kontaktar bovärden dig för förhandskontroll.

Innan lägenheten läggs ut för uthyrning ska det göras en förhandskontroll i lägenheten.

Bovärden kontaktar dig inom några dagar för att boka tid för detta.

När nycklarna är inlämnade, slutbesiktas lägenheten av bovärden.

När nycklarna lämnas in till oss på kontoret skickas en arbetsorder till bovärden för slutbesiktning.
Om besiktningen visar på skador i din lägenhet som du orsakat blir du tvungen att betala vad det kostar att återställa.

Brandvarnare

PiteBo har installerat brandvarnare i alla lägenheter, den lämnar du kvar när du flyttar.

Byta lägenhet, direktbyte

När du har hittat någon att byta lägenhet med kontaktar ni Kundcentrum efter ni har fyllt i en blankett för lägenhetsbyte.

När två hushåll byter bostad med varandra kallas det direktbyte. Det innebär att du byter bostad direkt med någon annan, utan att behöva tänka på hur lång kötid du har. Det är heller inget krav att den du byter med ska vara hyresgäst hos PiteBo.

 

Läs mer om Direktbyte här.

Diskmaskin

Om diskmaskinen ska kopplas ur ska beställning göras via felanmälan.

 

PiteBo utför då ”proppning” av avloppet för att förhindra vattenskada. Proppning får endast utföras av PiteBos personal.

Kontakta din bovärd.

Dusch

Duschdraperi är inte standard i lägenheten.

Ta därför med ditt duschdraperi när du flyttar.

Flyttstädning

PiteBo gör en städbesiktning av din lägenhet när du flyttar.

Det är viktigt att du städar din lägenhet, förråd och ev. balkong noggrant. Tänk på att städa överallt, till exempel under kyl och frys, bakom element, tak och väggar, ovanpå innerdörrar med mera.

Här hittar du en checklista som du kan använda för att inte glömma något.

Fönsterbräda

Fönsterbrädor är inte standard i alla våra lägenheter.

Om du satt upp egna bör du tänka på att du kan bli ersättningsskyldig för de stora hål de orsakat om du tar bort dem.

Grovsopor

PiteBo har ingen insamling av grovsopor eller farligt avfall.

 

Dessa lämnas i stället till Bredviksbergets Avfallsanläggning.Var de finns och deras öppettider hittar du på pireva.se eller på telefonnummer 0911-931 00.

Kabel-TV

Vad gör jag med min digitalbox?

Om du har Telenor som leverantör av kabel-tv och har en digitalbox så kontaktar du dem på telefonnummer 020-222 222 så får du veta vad du ska göra med digitalboxen.

 

Om du bor i Norrfjärden, Rosvik, Roknäs, Tolvmansvägen 24 och 26 i Bergsviken eller på Prästbovägen 5 och 7 i Hortlax gäller det som står att läsa under respektive ort. 

Norrfjärden

Om du har fler kanaler än grundutbudet och har en digitalbox från BDTV så kontaktar du dem på telefonnummer 0921-52100 så får du veta vad du ska göra med digitalboxen.

Rosvik

Om du har fler kanaler än grundutbudet och har en digitalbox från BDTV så kontaktar du dem på telefonnummer 0921-52100 så får du veta vad du ska göra med digitalboxen.

Roknäs

Om du har fler kanaler än grundutbudet och har en digitalbox från Boxer så kontaktar du dem på telefonnummer 0771-21 10 00 så får du veta vad du ska göra med digitalboxen.

 

Tolvmansvägen 24 och 26

Digitalboxen tillhör lägenheten och ska lämnas kvar i lägenheten.

Prästbovägen 5 och 7

Kontakta Bredbandsbolaget på telefonnummer 0770-777 000 så får du veta vad du ska göra med digitalboxen.

Köpoäng

Kötiden/köpoängen försvinner

När du säger upp din lägenhet hos PiteBo eller en lägenhet som PiteBo har förmedlat för Piteå kommuns räkning och avtalet har upphört förlorar du dina insamlade poäng, om du vill börja om att samla köpoäng är du tvungen att logga in på mina sidor och aktivera dig i bostadskön igen.

Nyckelinlämning

Samtliga nycklar tillhörande lägenheten och övriga utrymmen skall återlämnas senast kl. 12.00 den 1:a i månaden. Inträder den 1:a en helgdag, gäller nästkommande vardag senast kl. 12.00.

Om någon lägenhetsnyckel saknas gör vi ett cylinderbyte och den kostnaden kommer att debiteras dig.

 

Infaller månadsskiftet under en helg, får du lämna 1 nyckel till ny hyresgäst om du tömt och städat lägenheten. Lämna då bara 1 nyckel till ny hyresgäst och kom sedan in till oss senast kl 12.00 första vardagen efter helgen så vi kan kvittera in de övriga nycklarna.

Slitage

PiteBo accepterar ett normalt slitage i lägenheter och gemensamma utrymmen.

När du flyttar från din lägenhet görs en besiktning då det bland annat kontrolleras om någon del av slitaget är onormalt. Är vi tvungna att återställa lägenheten efter dig, blir du ersättningsskyldig.

Säga upp din bostad

Så här gör du när du vill säga upp din lägenhet hos PiteBo.

Viktigt om din köplats/köpoäng

 

När du säger upp din lägenhet och avtalet har upphört att gälla nollställs dina samlade köpoäng. Vill du söka ny lägenhet hos oss och dra nytta av dina köpoäng, tänk då på att först skriva under det nya kontraktet innan ditt befintliga avtal har upphört att gälla.

När du flyttar och ditt avtal har upphört måste du omaktivera dig i vår bostadkö för att börja samla nya köpoäng.

 

Så här säger du upp lägenheten

  • För att säga upp lägenheten skriver du under ditt hyresavtal vid rubriken ”Uppsägning”.
  • Du fyller även i adressen till ditt nya boende och anger telefonnummer där vi kan nå dig, vem som kan visa din lägenhet för nya sökande och om vi får använda huvudnyckel vid besiktning.
  • Lämna in hyresavtalet till Kundcenter.

Har du inte tillgång till ditt avtal kan du komma in till oss på huvudkontoret, Hamngatan 40 och göra uppsägningen på den del som vi har eller så kan du hämta blankett för uppsägning här.

Denna blankett kan du komma upp med till oss, skicka till oss per post eller maila till oss via info@pitebo.se.

En uppsägning kan inte tas tillbaka om någon annan redan har gjort intresseanmälan på lägenheten eller om hyresförhållandet har misskötts på något sätt.

Uppsägningstid

Uppsägningstiden är tre månader, enligt hyreslagen. Uppsägningen ska ha kommit till oss senast den sista i månaden. Om den sista infaller på en helg, ska uppsägningen lämnas in före klockan 16.00 den första vardagen efter. De tre följande månaderna gäller som uppsägningstid.

Eventuellt bilplatsavtal följer lägenhetens uppsägningstid.

Exempel: Du säger upp din lägenhet 8 januari, då är februari-mars-april uppsägningsmånader som du ska betala hyra för.

 

Uppsägningstid för studentlägenhet är en kalendermånad. Det innebär att ditt hyresavtal upphör att gälla vid det månadsskifte som infaller en kalendermånad efter uppsägningen.
Är du osäker på om du hyr en studentlägenhet så framgår det av kontraktet.

Uppsägningstid för bilplats
Säger du upp endast din bilplats måste du göra det senast den 31 augusti eftersom avtalet för bilplatser löper till den 30 september varje år, med ett års förlängning.

Visa lägenheten för nya hyresgäster

Efter uppsägningen kommer din lägenhet att presenteras på vår webbplats under en vecka. Flera sökande kommer att få erbjudande att titta på lägenheten och du är skyldig att låta den vara tillgänglig för visning.

Däremot måste du inte visa den själv, du kan välja att nyttja våran tjänst lägenhetsvisning. Tänk i så fall på att inte låsa med extralås.

Svarar alla de som fått erbjudnande nej publiceras lägenheten på webbplatsen igen och det kan bli fler visningar.

Uppsägning av dödsbo

Ett dödsbo har rätt att säga upp den avlidnes lägenhet med en månads uppsägningstid, förutsatt att man gör det inom en månad från dödsfallet och kan visa dödsfallsintyg. Dödsfallsintyg med släktutredning kan beställas via Skatteverkets hemsida, läs mer här.

Hämta blankett för uppsägning av dödsbo här.

Tvättmaskin

Om tvättmaskinen ska kopplas ur ska felanmälan göras.

PiteBo utför då ”proppning” av avloppet för att förhindra vattenskada. Proppning får endast utföras av PiteBos personal. Kontakta din bovärd.

Hittar du inte svar på din fråga?


Skicka din fråga till oss så kontaktar vi dig.

Välj ditt ärende *

Ditt namn *

Din epost *

Ditt meddelande

Please leave this field empty.

Kontakta oss