Frågor för dig som har tänkt bli hyresgäst.


När du flyttar in är det många saker att tänka på. Du ska inte bara planera packning och städning, du ska också beställa tjänster och adressändra.

Här hittar du svar på många viktiga frågor och bra information att tänka på när du flyttar in hos oss.

 

Adressändring

Gör en adressändring när du flyttar.

Det är inte bara praktiskt, det är också lag på att alla som flyttar ska anmäla sin aktuella adress.

 

För att göra en adressändring kan du antingen ringa Adressändring

tel. 020-97 98 99 eller gå in på adressandring.se.

Uppge det fyrsiffriga lägenhetsregisternumret som står på ditt hyresavtal.

Du kan även beställa tillfällig eftersändning till sommarstugan eller lagring av post om du är bortrest.

Autogiro

Har du upptäckt fördelen med autogiro?

Vi skickar ett meddelande till din bank på hur mycket du skall betala i hyra. Banken drar beloppet från ditt konto på förfallodagen och redovisar till oss.

Har du pengar på ditt konto sköts överföringen automatiskt.

 

Anmälan
Du anmäler dig för autogiro genom att fylla i ett medgivandeformulär, skicka in det till oss så fixar vi resten. Du kan hämta denna blankett här.

Observera att du även i fortsättningen kommer att få en hyresavi utskickat till dig. Denna avi skickas dock endast ut som information och är på 0 kr. Kontrollera att det står makulerad på den!

Bovärd

Bovärden är den personen som sköter om den fastighet du bor i.

Bovärden är den som jobbar närmast ditt boende med tillsyn, reparationer, skötsel av huset och gårdsmiljön. Oftast är det bovärden som åtgärdar din felanmälan och tar emot klagomål.

 

I ditt trapphus, på anslagstavlan och på här på vår hemsida finns information om hur du når din bovärd.

Bredband/Internet

I våra lägenheter finns bredbandsuttag installerat.

Det fungerar för digital kommunikation såsom Internet, tv och telefoni.

Genom stadsnätet kan du välja Internet från olika leverantörer.

Du kan via PiteEnergi´s hemsida få reda på vilka leverantörer som finns och vilka erbjudanden de har.

Det finns även möjlighet att välja Bredbandsbolaget som internetleverantör till de flesta av våra fastigheter. Kontakta Bredbandsbolaget om du är intresserad.

 

Som alternativ har du även möjlighet att få Internet via telefonnätet (ADSL)
Dessutom kan man på de flesta platser även använda mobilt bredband.

 

Studentlägenheterna på Ankarskatavägen är samtliga anslutna till Bredband2.

Elavtal

Elavtal med PiteEnergi.

När man flyttar in till oss behöver man inte teckna något elavtal eftersom vi har PiteEnergi som äger elnätet till de allra flesta av våra fastigheter/lägenheter.

Vi meddelar PiteEnergi vilka som flyttar in vid varje månadsskiftet, därefter skickar PiteEnergi ut elräkning till dig som hyresgäst varje månad eller om man heller väljer så går det även att få kvartalsvis.

 

De lägenheter som inte har elavtal med PiteEnergi har då elavtal med PiteBo och då kommer det att läggas till på hyresavin.

I och med att vi skickar ut hyran i förskott och man betalar elförbrukningen i efterskott kommer hyran för elförbrukningen att släpa efter på hyresavin 2 månader, d.v.s. elförbrukningen för ex. september kommer på hyresavin för november månader.

 

Vissa av våra fastigheter har fortfarande att det ingår hushållsel och det är på följande adresser:

 

Ankarskatavägen 71-91 (Studentlägenheter)

Borgarevägen 6

Djupviksgatan 26

Fassvägen 1

Helgenäsvägen 25 och 29

Hemvägen 8

Hortlaxvägen 25 och 29

Lekgränd 1 och 3

Nilsbrogatan 1, 5, 7, 9 och 11

Porsnäsvägen 43

S:a Storåkersvägen 2-12

Storgatan 9, 13 och 17

Svensbyvägen 22

Västergatan 26

Öjagatan 46 och 52

 

Fakta om din lägenhet

Bofakta finns till alla PiteBos  lägenheter.

Flyttstädning

Du har rätt att kräva att lägenheten är ordentligt städad när du flyttar in.

Lägenheten besiktas alltid men det kan ändå finnas brister som inte har upptäckts.
Är du missnöjd med något är det viktigt att du omedelbart hör av dig till din bovärd, så att problemen kan besiktas och åtgärdas. Du kan exempelvis inte få ersättning för att den förra hyresgästen städat dåligt, om du själv har städat lägenheten efter att du flyttade in

Garage/Parkeringsplats

Du som har tänkt flytta in i en lägenhet hos PiteBo kan komplettera ditt boende med att hyra en parkeringsplats.

PiteBo har inte bara lägenheter över hela Piteå kommun.

Hos oss kan du också hyra

  • Parkeringsplats för bil, motorcykel och husvagn med eller utan el
  • Skärmtak för bil
  • Garageplats för bil, moped/motorcykel och handikappfordon

 

Du får bara parkera personbilar i körbart skick! Annars blir det svårt att underhålla parkeringen.

Vi sköter snöröjningen av de gemensamma ytorna på parkeringen men du håller själv din bilplats halkfri, städad och fri från snö. Finns det utrymme så tar vi bort all snö vi kommer åt.

Begränsningar

  • För att göra en intresseanmälan på en parkeringsplats måste du ha ett giltigt hyresavtal med oss på det område där du vill göra intresseanmälan.
  • I en del områden är efterfrågan större än tillgången. Detta innebär att det kan finnas begränsningar för hur många parkeringsplatser man kan hyra.
  • På vissa adresser i Centrala stan finns det för få parkeringsplatser. För boende på dessa adresser finns det en möjligheten att få hyra en parkeringsplats på någon av de större parkeringarna i Centrum.

Uppsägningstid för parkeringsplats

Säger du upp endast din parkeringsplats måste du göra det senast den 31 augusti eftersom avtalet för parkeringsplatser löper till den 30 september varje år, med ett års förlängning.

När vi får in en uppsagd parkeringsplats så presenteras den på vår hemsida där man snabbt och enkelt själv kan söka och göra intresseanmälan till de parkeringsplatser som passar en.

 

Läs vidare här om hur man gör intresseanmälningar på parkeringsplatser.

Gästparkering

På alla våra gästparkeringar gäller p-skiva med 3 timmars intervaller.

Det har blivit genomfört efter förhandling med hyresgästföreningen.
Orsaken är att platserna ofta var upptagna av dem som bor i lägenheterna, inte av deras gäster.

Om du får besök som du vet ska stanna någon dag så kan din bovärd kontrollera om det går lösa med ett tillfälligt och tidsbegränsat parkeringstillstånd.

Parkeringsövervakningen sker av en entreprenör.

Hemförsäkring

Skaffa en hemförsäkring!

Om olyckan skulle vara framme eller om du tråkigt nog skulle drabbas av inbrott är det bra med en gällande hemförsäkring.

Visste du, att du inte får någon ersättning överhuvudtaget, för ägodelar som skadats vid brand eller översvämning, även om du själv inte orsakat skadan, om du inte har en gällande hemförsäkring.

Om du vill lära dig mer om hur du själv kan förebygga brand i hemmet har Myndigheten för samhällsskydd och beredskap en hemsida där det finns goda råd, broschyrer, checklistor och filmer om eldsläckning.

Hemsidan

Här hittar du allt som rör ditt boende.

På vår hemsida finns nästan all information du behöver.

 

Du kan till exempel se dina olika hyresavtal, dina betalningar. Du kommer även i framtiden enklast göra dina felanmälningar, boka tvättstuga och se när din lägenhet rustades senast. Du loggar in på Mina sidor med ditt personnummer och lösenord. Saknar du lösenord, kan du begära att få ett nytt eller kontakta kundcenter.

 

Hyran

Hyran ska enligt hyreslagen betalas i förskott.

 

Senast den sista vardagen i varje månad ska din hyra vara betald.

Vid försenad inbetalning debiterar vi inkassokostnad på 180:- kronor och dröjsmålsränta enligt §6 räntelagen.

Observera att man är skyldig att betala sin hyra oberoende av om man fått någon hyresavi eller inte. Skulle avin av någon anledning inte ha kommit eller är borta när det är dags att betala hyran, kan man kontakta oss så skriver vi ut en ny avi.

 

Har du upptäckt fördelen med autogiro?
Vi skickar ett meddelande till din bank på hur mycket du skall betala i hyra. Banken drar beloppet från ditt konto på förfallodagen och redovisar till oss.  Har du pengar på ditt konto sköts överföringen automatiskt.

 

Anmälan
Du anmäler dig för autogiro genom att fylla i ett medgivandeformulär, skicka in det till oss så fixar vi resten.

Observera att du även i fortsättningen kommer att få en hyresavi utskickat till dig. Denna avi skickas dock endast ut som information och är på 0 kr. Kontrollera att det står makulerad på den!

 

Vill du betala via bankgiro?

Vi har två bankgironummer.
Det ena, 5163-5019, finns på det förtryckta inbetalningskortet som vi skickar ut.
Det andra 985-6782 kan du använda om du skriver egna inbetalningskort.

Kabel-TV

De flesta av PiteBo´s lägenheter har tillgång till kabel-TV.

Om du bor i Norrfjärden, Rosvik, Roknäs, Tolvmansvägen 24 och 26 i Bergsviken eller på Prästbovägen 5 och 7 i Hortlax gäller det som står att läsa under respektive ort.

 

Vid inflyttning till PiteBo erbjuds varje hyresgäst ett kostnadsfritt grundutbud av TV-kanaler enligt nedan:

SVT 1, SVT 2, SVT 24, TV4, SVT Barnkanalen samt SVT Kunskapskanalen.

 

Vill du ha ytterligare kanaler utöver detta så kontaktar du Telenor på telefonnummer 020-222 222 och tecknar själv avtal för de

kanaler du önskar.

Har du problem med ditt utbud, frågor eller vill veta mer om kanalerna eller olika kanalpaket så kan du alltid läsa mer hos Telenor eller kontakta dem via telefon.

 

Det finns även möjlighet att få IPTV, då kontaktar du själv den operatör du vill skriva avtal med.

 

Norrfjärden

I Norrfjärden har vi BDTV i Boden som leverantör av tv.

Följande kanaler ingår för närvarande: SVT 1 (HD), SVT 2 (HD), TV3, TV4, Kanal 5, TV6, Sjuan, TV8, Kanal 9, TV10, Kanal 11, TV12 (HD), SVT 24, SVT Barnkanalen, SVT Kunskapskanalen, TV4 Fakta, Kanal 10, GOD TV, Visjon Norge.

Det finns möjlighet att beställa ytterligare kanaler via tillval om du önskar det. Du betalar själv för de extra kanaler du väljer.

Du kan läsa mer på www.bdtv.se eller kontakta BDTV på telefonnummer 0921-52100.

Felanmälan sker till BDTV 0921-52100.

Rosvik

I Rovik har vi RKTV (Rosvik kabel-TV förening) som leverantör av tv.

Följande kanaler ingår för närvarande: SVT 1 (HD), SVT 2 (HD), TV3, TV4, Kanal 5, TV6, Sjuan, TV8, Kanal 9, TV10, Kanal 11, TV12 (HD), SVT 24, SVT Barnkanalen, SVT Kunskapskanalen, TV4 Fakta, Kanal 10, GOD TV, Visjon Norge.

Felanmälan sker till

läs mer här.

Roknäs

I Roknäs finns grundutbudet med STV 1, STV 2, SVT 24, SVT Barnkanalen och SVT Kunskapskanalen.

Vill du ha fler kanaler måste du köpa en digitalbox från Boxer och själv betala för det utbud du väljer att ha.

 

Tolvmansvägen 24 och 26

Tolvmansvägen 24 och 26 i Bergsviken har Viasat som IPTV-leverantör. Genom PiteBo har du en box, som tillhör lägenheten, med tillgång till följande kanaler;

SVT 1 (HD), SVT 2 (HD), SVT 24, TV4, SVT Barnkanalen samt SVT Kunskapskanalen.

Felanmälan sker till Viasat  0771-52 20 00.

Prästbovägen 5 och 7

Prästbovägen 5 och 7 i Hortlax har Bredbandsbolaget som IPTV-leverantör. Genom PiteBo har du en box, som tillhör lägenheten, med tillgång till Bredbandsbolaget T-1 Bas.

Felanmälan sker till Bredbandsbolaget 0770-777 000.

Kundcenter

Här kan du få råd och hjälp med det mesta som rör ditt boende.

 

Vårt Kundcenter ligger på Hamngatan 40, 1 tr där PiteBo har sitt huvudkontor.

Kundanmälan

Om du är över 16 år, gör en kundanmälan.

För att kunna visa intresse på en lägenhet måste du vara anmäld som sökande och ha ett användar-ID och en PIN-kod som du får när du gör en Kundanmälan.

 

För att få göra en Kundanmälan/stå i kö måste du ha fyllt 16 år.

 

Är du under 18 år och ska bo i lägenhet måste någon annan stå för kontraktet eftersom du inte är myndig. Den som ska stå för kontraktet måste göra kundanmälan och ställa sig som sökande till lägenhet. Kundanmälan är samtidigt underlag för eventuellt kontrakt.

 

Läs mer under regler hos PiteBo.

Kötid/Köpoäng

Den tid Du har som registrerad sökande ger en poäng per dag i kötid.

Du som bor hos oss får räkna din kontraktstid på senaste lägenheten som kötid.
När du flyttar och ditt avtal har upphört måste du omaktivera dig i vår bostadkö för att börja samla nya köpoäng.

Kötiden går ej överlåta till annan person.

När du tackat ja till lägenhet och kontraktet skrivits ut tappar du dina köpoäng/din kötid.

Läs mer under regler hos PiteBo.

 

Läs vidare på sidan – Frågor om bostadskön

Namnskylt

Namnskylt fås på kundcenter.

Kundcenter skickar med namnskylt  i samband med att hyresavtalen ska undertecknas av dig som ny hyresgäst. Namnskylten sätts upp på brevinkastet/brevlådan och eller vid dörren.

Bovärden ser till att det sätts upp nya trapphusblad när det flyttar in och ut hyresgäster samt även vid  t.ex. namnändring.

Om någon flyttar in eller ut ur din lägenhet, kan du kontakta Kundcenter för
att få en ändring av namnskylten. Här kan du även beställa att få en textremsa med texten ”Ingen reklam, tack”.

 

Nycklar

Nycklar erhålles senast klockan 12.00 tillträdesdagen.

Vid inflyttning är det enligt hyreslagen så att du har tillträde till din nya lägenhet senast kl 12.00 den dag kontraktet börjar gälla. Infaller det en lördag, söndag eller annan helgdag, är det första vardagen efter helgen kl 12.00 som gäller.

 

Var hämtas nycklarna?
Nycklarna till din lägenhet hämtar du på PiteBos kontor, Hamngatan 40 i Piteå.  Till lägenheten finns minst 3 nycklar. Behöver du fler får du ett intyg av oss där vi godkänner att du får tillverka fler nycklar, tänk på att intyget likställs med en utkvitterad nyckel. Intyget tar du till Norrskydd i Piteå. Kostnaden för extra nycklar får du stå för själv.

Om du tappar bort någon nyckel får du bekosta ett låsbyte när du flyttar från lägenheten.

Avflyttande hyresgäst har ansvaret för att lämna in nycklarna och eventuellt icke nyttjat intyg till oss när kontraktet upphör.

Vid akut läge, t.ex. när månadsskiftet infaller under en helg, får 1 nyckel lämnas till ny hyresgäst.

Ta då bara emot 1 nyckel från avflyttande hyresgäst och kom sedan in till oss för att kvittera ut de övriga nycklarna.

Då får vi även kontrollera att nycklarna är rätt i antal e.t.c. Skulle det visa sig att det saknas nycklar till lägenheten, kommer vi att byta ut låset.

Söka lägenhet

Så här gör du.

För att söka lägenhet eller andra lediga objekt börjar du med att registrera dig i vår kö. När du har registrerat dig får du ett Användar-ID och en PIN-kod som du använder för att logga in på Mina sidor. Här söker du själv bland lediga lägenheter, parkeringsplatser, studentboenden, seniorboenden och trygghetsboenden.

Du kan sköta allt här på webben – dygnet runt!

  • STÄLL DIG I KÖ

Registrera dig i vår kö för att få inloggningsuppgifter till Mina sidor.

 

> Lägenhetskön

  • ANMÄL INTRESSE

När du hittar ett ledigt objekt du är intresserad av lägger du en intresseanmälan. Emellanåt kan du också få förslag skickade till dig, om vi hittar objekt som passar din sökprofil.

 

> Sök ledigt

  • SVARA PÅ ERBJUDANDEN

 

Är du en av de fem som får erbjudande på ett objekt måste du tacka ja eller nej inom en viss tid.När sista svarsdag har passerat måste ni vara anträffbar, eller kontakta oss, för att verifiera att ni fortfarande vill ha lägenheten.

 

> Mina sidor

 

Jag har tacka ja. Vad händer nu?

 

Så länge det inte är ett avtal skrivet för lägenheten så kommer det stå att erbjudandet ”behandlas” på dina sidor.

  • Totalt skickas erbjudandet ut till fem personer (förutsatt att minst fem har lämnat intresse för lägenheten) och om du inte är först av de fem så kan det dröja innan du får ett besked.
  • Kontakt tas i turordning till de som har svarat ja och behandlar dessa genom att begära in inkomstuppgifter, ta referenser på tidigare boende och göra kreditupplysning.
  • Du kan få veta vilken plats du har genom att mejla eller ringa och fråga.
  • Om du blir aktuell så kontaktar vi dig via telefon eller mejl och om någon före dig skriver kontrakt så får du ett meddelande per mejl eller brev om detta.
  • Beroende på om personen som ligger före dig i kön och som har tackat ja är en befintlig hyresgäst eller ej, kan denna process ibland ta flera veckor och du kan under tiden inte se annat än att erbjudandet behandlas på dina sidor.
  • Se alltid till att ha dina inkomstuppgifter redo när du har tackat ja till ett erbjudande.

Trapphus

Trapphuset ger dina besökare det första intrycket av ditt hem.

Hjälp oss att hålla trapphuset rent, snyggt och rökfritt.

 

Ställ cyklar, barnvagnar eller annat som kan hindra framkomligheten i cykelrummet om det finns något där du bor.

Dörrmattor lägger du inne i lägenheten.

Husets entréer är låsta på nätterna för att alla ska känna sig trygga. Det är inte tillåtet att ställa upp ytterdörren, eftersom obehöriga kan ta sig in och orsaka skadegörelse.

Hittar du inte svar på din fråga?


Skicka din fråga till oss så kontaktar vi dig.

Välj ditt ärende *

Ditt namn *

Din epost *

Ditt meddelande

Please leave this field empty.

Kontakta oss