Frågor för dig som har tänkt bli hyresgäst


När du flyttar in finns det saker att tänka på – beställa tjänster och göra adressändring

Här hittar du bra information om sådant  – och även svar på många frågor

 

Adressändring

Gör en adressändring när du flyttar

När du ska flytta ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (www.skatteverket.se/flytta). När du anmäler flytt blir du folkbokförd på den nya adressen. Det är gratis och kan göras i Skatteverkets e-tjänst eller via pappersblankett.

Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Rätt adress i folkbokföringen innebär bland annat att myndigheter och många andra aktörer i samhället har din riktiga adress. Önskar du eftersändning av din post beställer du det hos svensk adressändring (www.adressandring.se).

Notera att lägenhetsnumret är en del av din adress. Lägenhetsnumret består av fyra siffror som visar på vilken våning, och var på våningen, som lägenheten finns. Du hittar lägenhetsnumret i ditt hyresavtal och i husets entré.

Kom ihåg att du som är inneboende eller hyr en lägenhet i andra hand inte ska ange c/o i din flyttanmälan. Du måste se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan.

Autogiro

Har du upptäckt fördelen med autogiro?

Vi skickar ett meddelande till din bank på hur mycket du skall betala i hyra. Banken drar beloppet från ditt konto på förfallodagen och redovisar till oss.

Har du pengar på ditt konto sköts överföringen automatiskt.

 

Anmälan
Du anmäler dig för autogiro genom att fylla i ett medgivandeformulär, skicka in det till oss så fixar vi resten. Du kan hämta denna blankett här.

Observera att du även i fortsättningen kommer att få en hyresavi utskickat till dig. Denna avi skickas dock endast ut som information och är på 0 kr. Kontrollera att det står makulerad på den!

Bovärd

Bovärden är den personen som sköter om den fastighet du bor i

Bovärden är den som jobbar närmast ditt boende med tillsyn, reparationer, skötsel av huset och gårdsmiljön. Oftast är det bovärden som åtgärdar din felanmälan och tar emot klagomål.

 

I ditt trapphus, på anslagstavlan och på här på vår hemsida finns information om hur du når din bovärd.

Bredband/Internet

I våra lägenheter finns bredbandsuttag installerat

Det fungerar för digital kommunikation såsom Internet, tv och telefoni.

Genom stadsnätet kan du välja Internet från olika leverantörer.

Du kan via PiteEnergi´s hemsida få reda på vilka leverantörer som finns och vilka erbjudanden de har.

 

Som alternativ har du även möjlighet att få Internet via telefonnätet (ADSL)
Dessutom kan man på de flesta platser även använda mobilt bredband.

 

Studentlägenheterna på Ankarskatavägen är samtliga anslutna till Bredband2.

Elavtal

Elavtal med PiteEnergi

När man flyttar in till oss behöver man inte teckna något elavtal eftersom vi har PiteEnergi som äger elnätet till de allra flesta av våra fastigheter/lägenheter.

Vi meddelar PiteEnergi vilka som flyttar in vid varje månadsskiftet, därefter skickar PiteEnergi ut elräkning till dig som hyresgäst varje månad eller om man heller väljer så går det även att få kvartalsvis.

 

De lägenheter som inte har elavtal med PiteEnergi har då elavtal med PiteBo och då kommer det att läggas till på hyresavin.

I och med att vi skickar ut hyran i förskott och man betalar elförbrukningen i efterskott kommer hyran för elförbrukningen att släpa efter på hyresavin 2 månader, d.v.s. elförbrukningen för ex. september kommer på hyresavin för november månader.

 

Vissa av våra fastigheter har fortfarande att det ingår hushållsel och det är på följande adresser:

 

Ankarskatavägen 71-91 (Studentlägenheter)

Lekgränd 1 och 3

S:a Storåkersvägen 2-12

Storgatan 9, 13 och 17

 

 

Fakta om din lägenhet

Bofakta finns till alla PiteBos  lägenheter

Flyttstädning

Du har rätt att kräva att lägenheten är ordentligt städad när du flyttar in

Lägenheten besiktas alltid men det kan ändå finnas brister som inte har upptäckts. Är du missnöjd med något är det viktigt att du omedelbart hör av dig till din bovärd, så att problemen kan besiktas och åtgärdas. Du kan exempelvis inte få ersättning för att den förra hyresgästen städat dåligt, om du själv har städat lägenheten efter att du flyttade in.

Garage/Parkeringsplats

Om det finns en ledig parkeringsplats där du bor

– Kan du komplettera ditt boende med att hyra den

Hos oss kan du också hyra

• Parkeringsplats för bil, motorcykel och husvagn med eller utan el

• Skärmtak för bil

• Garageplats för bil, moped/motorcykel och handikappfordon

 

Du får bara parkera personbilar i körbart skick! Annars blir det svårt att underhålla parkeringen.

Vi sköter snöröjningen av de gemensamma ytorna på parkeringen men du håller själv din bilplats halkfri, städad och fri från snö. Finns det utrymme så tar vi bort all snö vi kommer åt.

Begränsningar

• För att göra en intresseanmälan på en parkeringsplats måste du ha ett giltigt hyresavtal med oss    på det område där du vill göra intresseanmälan.

 

• I en del områden är efterfrågan större än tillgången. Detta innebär att det kan finnas begränsningar för hur många parkeringsplatser man kan hyra.

 

• På vissa adresser i Centrala stan finns det för få parkeringsplatser. För boende på dessa adresser finns det en möjligheten att få hyra en parkeringsplats på någon av de större parkeringarna i Centrum.

Uppsägningstid för parkeringsplats

Säger du upp endast din parkeringsplats måste du göra det senast den 31 augusti eftersom avtalet för parkeringsplatser löper till den 30 september varje år, med ett års förlängning.

När vi får in en uppsagd parkeringsplats så presenteras den på vår hemsida där man snabbt och enkelt själv kan söka och göra intresseanmälan till de parkeringsplatser som passar en.

 

Läs vidare här om hur man gör intresseanmälningar på parkeringsplatser.

 

Gästparkering

PiteBo äger marken inom våra bostadsområden

Det är vi som ser till att parkeringsbestämmelserna följs och bevakningen sköts av Securitas

Om fordon är felparkerade tar Securitas ut en kontrollavgift. Parkera därför alltid inom markerade bilplatser, följ anvisningar på skyltar inom området och tala om för dina gäster var de kan parkera.

Gästparkering

Alla våra gästparkeringar är belagda med parkeringsavgift. Taxan är 5:-/tim. Max 60:-/dygn. Parkeringsbevakningen kommer att skötas av Securitas.

Betalning via app

Betalning sköter du enkelt via en app i mobilen. Appen hjälper dig att starta, förlänga och avsluta din parkering efter dina egna önskemål. Det går bra att använda sig av apparna EasyPark eller Parkster. Apparna är gratis och finns att ladda hem i både AppStore och PlayButiken. Det kommer även ges möjlighet till parkering via SMS eller Talsvar. Instruktioner för det finns på parkeringsskyltarna som sätts upp.

Motiv till avgiften

Avgiften kommer att skapa cirkulation och därmed öka möjligheten för våra hyresgästers gäster att parkera på platser avsedda för ändamålet. Många gästparkeringar används i dag i annat syfte.

Parkeringstillstånd för rörelsehindrade

Personer med parkeringstillstånd för rörelsehindrade står alltid gratis på parkeringsplats som reserverats för rörelsehindrade och/eller besöksparkeringar, tillståndet ska dock synas tydligt i framrutan.

Tillfälliga parkeringstillstånd

Tillfälliga parkeringstillstånd, tidigare utfärdade av Bovärden, kommer att försvinna helt.

Hemförsäkring

Skaffa en hemförsäkring!

Enligt vår uthyrningspolicy ska du från och med avtalsdatumet ha en gällande hemförsäkring.


Om olyckan skulle vara framme eller om du tråkigt nog skulle drabbas av inbrott är det bra med en gällande hemförsäkring.

Visste du, att du inte får någon ersättning överhuvudtaget, för ägodelar som skadats vid brand eller översvämning, även om du själv inte orsakat skadan, om du inte har en gällande hemförsäkring.

Om du vill lära dig mer om hur du själv kan förebygga brand i hemmet har Myndigheten för samhälsskydd och beredskap en hemsida där det finns goda råd, broschyrer, checklistor och filmer om eldsläckning.

Hemsidan

Här hittar du allt som rör ditt boende

På vår hemsida finns nästan all information du behöver

 

Du kan till exempel se dina olika hyresavtal, dina betalningar. Du kommer även i framtiden enklast göra dina felanmälningar, boka tvättstuga och se när din lägenhet rustades senast. Du loggar in på Mina sidor med ditt personnummer och lösenord. Saknar du lösenord, kan du begära att få ett nytt eller kontakta kundcenter.

 

Hyra

Hyran ska enligt hyreslagen betalas i förskott

Senast den sista vardagen i varje månad ska din hyra vara betald. Observera att man är skyldig att betala sin hyra, oberoende av om man fått någon hyresavi eller inte. Skulle du av någon anledning inte ha fått någon faktura eller tappat bort den när det är dags att betala hyran, så hittar du din hyresavi under ”Mina sidor”.

Miljövänliga och enkla sätt att betala din hyra

E-faktura (elektronisk faktura)

Nu är det möjligt att få en digital faktura från oss. Kontakta oss på PiteBo så hjälper vi dig. Eller logga in på din internetbank och sök fram bolaget PiteBo AB. Läs mer om e-faktura under nästa rubrik.

Autogiro

Innebär att hyran dras per automatik från ditt konto den sista varje månad. Så länge du har pengar på kontot betalas din hyra alltid i tid. Den digitala avin ser du på din personliga sida ”mina sidor – mina betalningar” på pitebo.se

Hyresavi på e-post

Vill du ha din avi på e-post så tar du bara kontakt med oss på telefon eller e-post. Se adress nedan.

Manuellt

Vill du betala din hyra manuellt så hittar du din digitala hyresavi med alla uppgifter inklusive OCR-nummer på din personliga sida ”mina sidor – mina betalningar”.

Mina sidor

Här loggar du in med användarnamn och lösenord. Har du glömt dina uppgifter eller behöver hjälp med autogiroblankett kan du vända dig till oss.

Hyresavi på papper ändå…

Det kommer även fortsättningsvis finnas en möjlighet att få hyresavin på papper med posten som vanligt, men detta är ingen lösning vi rekommenderar. Avgift ommer att införas så småningom.

 

Helene Bergström · 0911-22 66 26 · förnamn.efternamn@pitebo.se

E-faktura

Svar på frågor om e-faktura

Vad är elektronisk faktura (e-faktura) och hur gör jag?

Du kan kontakta oss på PiteBo om du vill ha hjälp med att skaffa elektronisk faktura. Det går också bra att göra det i din egen internetbank. Du kan logga in på din internetbank och söka fram bolaget PiteBo AB. När du via din bank ansökt om e-faktura från oss så skickar vi en digital faktura till din internetbank, allt är redan ifyllt och det enda du behöver göra är att godkänna den för betalning. Fakturan kan du se digitalt och den kommer att se ut precis som en vanlig hyresavi på papper och innehåller samma information. Enkelt och framförallt miljövänligt.

Vad menas med kontraktsinnehavare?

Kontraktsinnehavare är den som skrivit på avtalet. Är ni två som skrivit på så är det personen som står högst upp på avin som är ”huvudkund”.

Kan jag betala någon annans hyra via e-faktura?

Ja. Fyll då i kontraktsinnehavarens namn och personnummer när du anmäler dig för e-faktura.

Hur vet jag att jag har fått en e-faktura till min internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som kommit in för betalning. Vissa banker erbjuder sms-avisering och mejl-avisering. Kontakta din bank för att fråga om möjligheten finns.

Får jag min hyresavi på papper?

Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon hyresavi på papper.

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt en e-faktura i din internetbank så betalas den på förfallodagen eller den dag som du själv väljer. De flesta banker erbjuder automatisk betalning av e-faktura. Kontakta din bank för att fråga om möjligheten finns.

När får jag e-fakturan?

E-fakturan får du någon dag tidigare än du skulle ha fått din hyresavi på papper.

Vad händer om jag byter bank?

Byter du bank måste du själv avanmäla dig hos din gamla bank och anmäla dig hos din nya bank.

Hur länge sparas min e-faktura?

Vanligtvis sparas e-fakturan 18 månader i din internetbank. Du kan även arkivera din e-faktura och därmed spara den längre. Kontakta din bank för att få mer information om hur du gör.

Kan jag avanmäla mig från e-faktura?

Ja. Leta upp avanmälan för elektronisk faktura i din internetbank och följ instruktionerna.

Inkassokrav

Svar på frågor om inkassokrav

Inkassokrav

Har du fått ett brev från Visma Financial Solutions? Det kan bero på att du inte har betalat din hyra eller din faktura från PiteBo.

Ingen påminnelse

Vi skickar ingen påminnelse om du missar att betala din hyresavi eller en faktura från oss. Det innebär att om du betalar efter förfallodagen blir din skuld direkt ett inkassoärende. Inkassokrav kommer då från inkassobolaget Visma Financial Solutions.

Belopp plus inkassoavgift, ränta och aviavgift

Inkassobeloppet är på samma belopp som hyresavin/fakturan plus en lagstadgad inkassoavgift på fn 180 kronor + ränta och aviavgift. När du betalar skulden ska du använda uppgifterna i brevet från inkassobolaget för att betalningen ska komma rätt.

Vidare till Krononfogden

Om du inte betalar din hyra eller faktura enligt inkassokravet, skickar Visma Financial Solutions skulden vidare till Kronofogden. När en skuld skickas vidare till Kronofogden tillkommer olika avgifter, vilket betyder att skulden ökar ytterligare.

Frågor om inkasso eller betalningsföreläggande

Har du frågor om inkassokravet vänder du dig till Visma Financial Solutions. Information och kontaktuppgifter hittar du här: Visma inkassokrav

Kabel-TV

De flesta av PiteBo´s lägenheter har tillgång till kabel-TV

Om du bor i Norrfjärden, Rosvik, Roknäs, Tolvmansvägen 24 och 26 i Bergsviken, Prästbovägen 5 och 7 i Hortlax eller Prästgårdsgatan 14 gäller det som står att läsa under respektive ort eller adress.

 

Vid inflyttning till PiteBo erbjuds varje hyresgäst ett kostnadsfritt grundutbud av TV-kanaler enligt nedan:

SVT 1, SVT 2, SVT 24, TV4, SVT Barnkanalen samt SVT Kunskapskanalen.

 

Vill du ha ytterligare kanaler utöver detta så kontaktar du Telenor på telefonnummer 020-222 222 och tecknar själv avtal för de

kanaler du önskar.

Har du frågor, problem med dina kanaler eller vill veta mer om kanalerna eller olika kanalpaket kan du alltid läsa mer på Telenor.

 

Det finns även möjlighet att få IPTV, då kontaktar du själv den operatör du vill skriva avtal med.

 

Norrfjärden

I Norrfjärden har vi BDTV i Boden som leverantör av tv.

Följande kanaler ingår för närvarande: SVT 1 (HD), SVT 2 (HD), TV3, TV4, Kanal 5, TV6, Sjuan, TV8, Kanal 9, TV10, Kanal 11, TV12 (HD), SVT 24, SVT Barnkanalen, SVT Kunskapskanalen, TV4 Fakta, Kanal 10, GOD TV, Visjon Norge.

Det finns möjlighet att beställa ytterligare kanaler via tillval om du önskar det. Du betalar själv för de extra kanaler du väljer.

Du kan läsa mer på www.bdtv.se eller kontakta BDTV på telefonnummer 0921-52100.

Felanmälan sker till BDTV 0921-52100.

Rosvik

I Rovik har vi RKTV (Rosvik kabel-TV förening) som leverantör av tv.

Följande kanaler ingår för närvarande: SVT 1 (HD), SVT 2 (HD), TV3, TV4, Kanal 5, TV6, Sjuan, TV8, Kanal 9, TV10, Kanal 11, TV12 (HD), SVT 24, SVT Barnkanalen, SVT Kunskapskanalen, TV4 Fakta, Kanal 10, GOD TV, Visjon Norge.

Felanmälan sker till

läs mer här.

Roknäs

I Roknäs finns grundutbudet med STV 1, STV 2, SVT 24, SVT Barnkanalen och SVT Kunskapskanalen.

Vill du ha fler kanaler måste du köpa en digitalbox från Boxer och själv betala för det utbud du väljer att ha.

 

Tolvmansvägen 24 och 26

Tolvmansvägen 24 och 26 i Bergsviken har Viasat som IPTV-leverantör. Genom PiteBo har du en box, som tillhör lägenheten, med tillgång till följande kanaler;

SVT 1 (HD), SVT 2 (HD), SVT 24, TV4, SVT Barnkanalen samt SVT Kunskapskanalen.

Felanmälan sker till Viasat  0771-52 20 00.

Prästbovägen 5 och 7

Prästbovägen 5 och 7 i Hortlax har Telenor som IPTV-leverantör. Genom PiteBo har du en box, som tillhör lägenheten.

Felanmälan sker till Telenor på telefonnummer 020-222 222.

Prästgårdsgatan 14 (Stadstornet)

Stadstornet har Telia som IPTV-leverantör. Genom PiteBo har du en box, som tillhör lägenheten.

Felanmälan sker till Telia på telefonnummer 90 200.

Kundcenter

Här kan du få råd och hjälp med det mesta som rör ditt boende

 

Vårt Kundcenter ligger på Hamngatan 40, 1 tr där PiteBo har sitt huvudkontor

Kundanmälan

Över 16 år – gör en kundanmälan

För att kunna söka en lägenhet måste du vara anmäld hos oss och ha ett användar-ID och en PIN-kod. Det får du när du gör en Kundanmälan.

 

För att få göra en Kundanmälan/stå i kö måste du ha fyllt 16 år.

 

Är du under 18 år och ska bo i lägenhet måste någon annan stå för kontraktet eftersom du inte är myndig. Den som ska stå för kontraktet måste göra kundanmälan och ställa sig som sökande till lägenhet. Kundanmälan är samtidigt underlag för eventuellt kontrakt.

 

Läs mer under regler hos PiteBo.

Kötid/Köpoäng

Då du registrerat dig i vår kö samlar du 1 poäng per dag

Du som bor hos oss får räkna din kontraktstid på senaste lägenheten som kötid.
När du flyttar och ditt avtal har upphört måste du omaktivera dig i vår bostadkö för att börja samla nya köpoäng.

Kötiden går ej överlåta till annan person

När du tackat ja till lägenhet och kontraktet skrivits ut tappar du dina köpoäng/din kötid.

Läs mer under regler hos PiteBo.

 

Läs vidare på sidan – Frågor om bostadskön

Namnskylt

Namnskylt fås på kundcenter

Kundcenter skickar med namnskylt  i samband med att hyresavtalen ska undertecknas av dig som ny hyresgäst. Namnskylten sätts upp på brevinkastet/brevlådan och eller vid dörren. Bovärden ser till att det sätts upp nya trapphusblad när det flyttar in och ut hyresgäster samt även vid  t.ex. namnändring.

Om någon flyttar in eller ut ur din lägenhet, kan du kontakta Kundcenter för att få en ändring av namnskylten. Här kan du även beställa att få en textremsa med texten ”Ingen reklam, tack”.

 

Hämta ut nycklar

Uthämtning av nycklar

Nycklar till både mekaniska-och digitala lås erhålles senast kl 12 tillträdesdagen. Vid inflyttning har du, enligt hyreslagen, tillträde till din nya lägenhet senast kl 12.00 den dag kontraktet börjar gälla. Infaller det en lördag, söndag eller annan helgdag, är det första vardagen efter helgen kl 12.00 som gäller. Nycklarna hämtar du på PiteBos kontor, Hamngatan 40 i Piteå.  Med kontraktet följer minst 3 nycklar. Behöver du fler nycklar till ett mekaniskt lås begär du ett intyg av oss där vi godkänner att du får tillverka fler nycklar. Intyget likställs med en utkvitterad nyckel. Intyget mailar vi till  Caverion i Piteå. Kostnaden för extra nycklar, utöver de tre som ingår, får du stå för själv.

Förlust av lägenhetsnyckel till mekaniskt lås under boendetid:

Du debiteras för kostnaden av cylinderbyte, en kostnad som kan variera beroende på typ av lås.

Förlust av lägenhetsnyckel till ett digitalt lås under boendetid: 

Du debiteras för administration och för bovärdens arbete att spärra åtkomst till lägenheten och alla allmänna utrymmen där nyckeln gett tillträde. Detta måste göras omgående. Spärr av åtkomst till lägenheten gör du som hyresgäst själv då din digitala nyckel omprogrammeras.

 

Avflyttande hyresgäst har ansvaret för att lämna in nycklarna och eventuellt icke nyttjat intyg till oss när kontraktet upphör. Om månadsskiftet infaller under en helg, får 1 nyckel lämnas till ny hyresgäst. Ta då bara emot 1 nyckel från avflyttande hyresgäst och kom sedan in till oss för att kvittera ut de övriga nycklarna. Saknas nycklar till lägenheten, kommer vi att byta ut låset.

Söka lägenhet

Så här gör du

För att söka lägenhet eller andra lediga objekt börjar du med att registrera dig i vår kö. När du har registrerat dig får du ett Användar-ID och en PIN-kod som du använder för att logga in på Mina sidor. Här söker du själv bland lediga lägenheter, parkeringsplatser, studentboenden, seniorboenden och trygghetsboenden.

Du kan sköta allt här på webben – dygnet runt!

Ställ dig i kö

Registrera dig i vår kö för att få inloggningsuppgifter till Mina sidor. Lägenhetskö

Anmäl intresse

När du hittar ett ledigt objekt du är intresserad av lägger du en intresseanmälan. Emellanåt kan du också få förslag skickade till dig, om vi hittar objekt som passar din sökprofil. Sök ledigt

Svara på erbjudanden

Är du en av de fem som får erbjudande på ett objekt måste du tacka ja eller nej inom en viss tid.När sista svarsdag har passerat måste ni vara anträffbar, eller kontakta oss, för att verifiera att ni fortfarande vill ha lägenheten. Mina sidor

 

Jag har tackat ja. Vad händer nu?

Så länge det inte är ett avtal skrivet för lägenheten så kommer det stå att erbjudandet ”behandlas” på dina sidor.

• Totalt skickas erbjudandet ut till fem personer (förutsatt att minst fem har lämnat intresse för lägenheten) och om du inte är först av de fem så kan det dröja innan du får ett besked.

 

• Kontakt tas i turordning till de som har svarat ja och behandlar dessa genom att begära in inkomstuppgifter, ta referenser på tidigare boende och göra kreditupplysning.

 

• Du kan få veta vilken plats du har genom att mejla eller ringa och fråga.

 

• Om du blir aktuell så kontaktar vi dig via telefon eller mejl och om någon före dig skriver kontrakt så får du ett meddelande per mejl eller brev om detta.

 

• Beroende på om personen som ligger före dig i kön och som har tackat ja är en befintlig hyresgäst eller ej, kan denna process ibland ta flera veckor och du kan under tiden inte se annat än att erbjudandet behandlas på dina sidor.

 

• Se alltid till att ha dina inkomstuppgifter redo när du har tackat ja till ett erbjudande.

Trapphus

Trapphuset ger dina besökare det första intrycket av ditt hem

Hjälp oss att hålla trapphuset rent, snyggt och rökfritt

 

Ställ cyklar, barnvagnar eller annat som kan hindra framkomligheten i cykelrummet om det finns något där du bor.

 

Dörrmattor lägger du inne i lägenheten.

 

Husets entréer är låsta på nätterna för att alla ska känna sig trygga. Det är inte tillåtet att ställa upp ytterdörren, eftersom obehöriga kan ta sig in och orsaka skadegörelse.

Hittar du inte svar på din fråga?


Skicka din fråga till oss så kontaktar vi dig.

    Välj ditt ärende *

    Ditt namn *

    Din epost *

    Ditt meddelande

    Kontakta oss