Frågor för blivande hyresgäster


När du flyttar in finns det saker att tänka på – beställa tjänster och göra adressändring

Här hittar du bra information om sådant  – och även svar på många frågor

 

Adressändring

Gör en adressändring när du flyttar

När du ska flytta ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (www.skatteverket.se/flytta). När du anmäler flytt blir du folkbokförd på den nya adressen. Det är gratis och kan göras i Skatteverkets e-tjänst eller via pappersblankett.

Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Rätt adress i folkbokföringen innebär bland annat att myndigheter och många andra aktörer i samhället har din riktiga adress. Önskar du eftersändning av din post beställer du det hos svensk adressändring (www.adressandring.se).

Notera att lägenhetsnumret är en del av din adress. Lägenhetsnumret består av fyra siffror som visar på vilken våning, och var på våningen, som lägenheten finns. Du hittar lägenhetsnumret i ditt hyresavtal och i husets entré.

Kom ihåg att du som är inneboende eller hyr en lägenhet i andra hand inte ska ange c/o i din flyttanmälan. Du måste se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan.

E-faktura

Svar på frågor om e-faktura

Vad är elektronisk faktura (e-faktura) och hur gör jag?

Du kan kontakta oss på PiteBo (0911- 22 66 26 Kl 10-15) om du vill ha hjälp med att få elektronisk faktura. Det går också bra att göra det i din egen internetbank. Du kan logga in på din internetbank och söka fram bolaget PiteBo AB. När du via din bank ansökt om e-faktura från oss så skickar vi en digital faktura till din internetbank, allt är redan ifyllt och det enda du behöver göra är att godkänna den för betalning. Fakturan kan du se digitalt och den kommer att se ut precis som en vanlig hyresavi på papper och innehåller samma information. Enkelt och framförallt miljövänligt.

Vad menas med kontraktsinnehavare?

Kontraktsinnehavare är den som skrivit på avtalet. Är ni två som skrivit på så är det personen som står högst upp på avin som är ”huvudkund”.

Kan jag betala någon annans hyra via e-faktura?

Ja. Fyll då i kontraktsinnehavarens namn och personnummer när du anmäler dig för e-faktura.

Hur vet jag att jag har fått en e-faktura till min internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som kommit in för betalning. Vissa banker erbjuder sms-avisering och mejl-avisering. Kontakta din bank för att fråga om möjligheten finns.

Får jag min hyresavi på papper?

Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon hyresavi på papper.

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt en e-faktura i din internetbank så betalas den på förfallodagen eller den dag som du själv väljer. De flesta banker erbjuder automatisk betalning av e-faktura. Kontakta din bank för att fråga om möjligheten finns.

När får jag e-fakturan?

E-fakturan får du någon dag tidigare än du skulle ha fått din hyresavi på papper.

Vad händer om jag byter bank?

Byter du bank måste du själv avanmäla dig hos din gamla bank och anmäla dig hos din nya bank.

Hur länge sparas min e-faktura?

Vanligtvis sparas e-fakturan 18 månader i din internetbank. Du kan även arkivera din e-faktura och därmed spara den längre. Kontakta din bank för att få mer information om hur du gör.

Kan jag avanmäla mig från e-faktura?

Ja. Leta upp avanmälan för elektronisk faktura i din internetbank och följ instruktionerna.

Autogiro

Har du upptäckt fördelen med autogiro?

Vi skickar ett meddelande till din bank på hur mycket du skall betala i hyra. Banken drar beloppet från ditt konto på förfallodagen och redovisar till oss. Har du pengar på ditt konto sköts överföringen automatiskt.

 

Anmälan
Du anmäler dig för autogiro genom att fylla i ett medgivandeformulär, skicka in det till oss så fixar vi resten. Du kan hämta denna blankett här. Observera att du även i fortsättningen kommer att få en hyresavi utskickat till dig. Denna avi skickas dock endast ut som information och är på 0 kr. Kontrollera att det står makulerad på den!

Bovärd

Bovärden är den personen som sköter om den fastighet du bor i

Bovärden är den som jobbar närmast ditt boende med tillsyn, reparationer, skötsel av huset och gårdsmiljön. Oftast är det bovärden som åtgärdar din felanmälan och tar emot klagomål. I ditt trapphus, på anslagstavlan och på här på vår hemsida finns information om hur du når din bovärd.

Bredband/Internet

I våra lägenheter finns bredbandsuttag installerat

Det fungerar för digital kommunikation såsom Internet, tv och telefoni. Genom stadsnätet kan du välja Internet från olika leverantörer.

Du kan via PiteEnergis hemsida få reda på vilka leverantörer som finns och vilka erbjudanden de har.

Studentlägenheterna på Ankarskatavägen är samtliga anslutna till Bredband2.

Elavtal

Elavtal med PiteEnergi

När man flyttar in till oss behöver man inte teckna något elavtal eftersom vi har PiteEnergi som äger elnätet till de allra flesta av våra fastigheter/lägenheter. Vi meddelar PiteEnergi vilka som flyttar in vid varje månadsskiftet, därefter skickar PiteEnergi ut elräkning till dig som hyresgäst varje månad eller om man heller väljer så går det även att få kvartalsvis.

 

De lägenheter som inte har elavtal med PiteEnergi har då elavtal med PiteBo och då kommer det att läggas till på hyresavin.

I och med att vi skickar ut hyran i förskott och man betalar elförbrukningen i efterskott kommer hyran för elförbrukningen att släpa efter på hyresavin 2 månader, d.v.s. elförbrukningen för ex. september kommer på hyresavin för november månader.

 

Vissa av våra fastigheter har fortfarande att det ingår hushållsel och det är på följande adresser:

Ankarskatavägen 71-91 (Studentlägenheter)

Lekgränd 1 och 3

S:a Storåkersvägen 2-12

Storgatan 9, 13 och 17

 

 

Flyttstädning

Du har rätt att kräva att lägenheten är ordentligt städad när du flyttar in

Lägenheten besiktas alltid men det kan ändå finnas brister som inte har upptäckts. Är du missnöjd med något är det viktigt att du omedelbart hör av dig till din bovärd, så att problemen kan besiktas och åtgärdas. Du kan exempelvis inte få ersättning för att den förra hyresgästen städat dåligt, om du själv har städat lägenheten efter att du flyttade in.

Garage/Parkeringsplats

Vill du hyra fordonsplats där du bor

– Kan du göra en intresseanmälan via Mina sidor.

Till fordonsplatser hör även

• Parkeringsplats för bil och motorcykel med eller utan el.

• Skärmtak för bil.

• Garageplats för bil, moped/motorcykel och handikappfordon.

•  Linnéparken har platser avsedda för husvagn/husbil.

 

För att vi ska kunna underhålla parkeringarna  får du bara parkera personbilar i körbart skick!

Vi sköter snöröjningen av de gemensamma ytorna på parkeringen men du håller själv din bilplats halkfri, städad och fri från snö. Kom ihåg att med jämna mellanrum sopa av snö från bil som står parkerad länge.

Begränsningar

• För att göra en intresseanmälan på en parkeringsplats måste du ha ett giltigt hyresavtal med oss i det område där du vill göra intresseanmälan.

 

• I en del områden är efterfrågan större än tillgången. Detta innebär att det kan finnas begränsningar för hur många parkeringsplatser du kan hyra.

 

• På vissa adresser i Centrala stan finns det för få parkeringsplatser. För boende på dessa adresser finns det en möjligheten att få hyra en parkeringsplats på någon av de större parkeringarna i Centrum.

Uppsägningstid för parkeringsplats

Säger du upp endast din parkeringsplats måste du göra det senast den 31 augusti eftersom avtalet för parkeringsplatser löper till den 30 september varje år, med ett års förlängning. När vi får in en uppsagd parkeringsplats så presenteras den på vår hemsida där man snabbt och enkelt själv kan söka och göra intresseanmälan på de parkeringsplatser som passar.

 

Här hittar du bilplats- och områdeskartor

 

Läs vidare här om hur man gör intresseanmälningar på parkeringsplatser.

 

Gästparkering

PiteBo äger marken inom våra bostadsområden

Det är vi som ser till att parkeringsbestämmelserna följs och bevakningen sköts av Securitas

Om fordon är felparkerade tar Securitas ut en kontrollavgift. Parkera därför alltid inom markerade bilplatser, följ anvisningar på skyltar inom området och tala om för dina gäster var de kan parkera.

Gästparkering

Alla våra gästparkeringar är belagda med parkeringsavgift. Taxan är 5:-/tim. Max 60:-/dygn. Parkeringsbevakningen kommer att skötas av Securitas.

Betalning via app

Betalning sköter du enkelt via en app i mobilen. Appen hjälper dig att starta, förlänga och avsluta din parkering efter dina egna önskemål. Det går bra att använda sig av apparna EasyPark eller Parkster. Apparna är gratis och finns att ladda hem i både AppStore och PlayButiken. Det kommer även ges möjlighet till parkering via SMS eller Talsvar. Instruktioner för det finns på parkeringsskyltarna som sätts upp.

Motiv till avgiften

Avgiften kommer att skapa cirkulation och därmed öka möjligheten för våra hyresgästers gäster att parkera på platser avsedda för ändamålet. Många gästparkeringar används i dag i annat syfte.

Parkeringstillstånd för rörelsehindrade

Personer med parkeringstillstånd för rörelsehindrade står alltid gratis på parkeringsplats som reserverats för rörelsehindrade och/eller besöksparkeringar, tillståndet ska dock synas tydligt i framrutan.

Tillfälliga parkeringstillstånd

Tillfälliga parkeringstillstånd, tidigare utfärdade av Bovärden, kommer att försvinna helt.

Hemförsäkring

Skaffa en hemförsäkring!

Enligt vår uthyrningspolicy ska du från och med avtalsdatumet ha en gällande hemförsäkring.
Om olyckan skulle vara framme eller om du tråkigt nog skulle drabbas av inbrott är det bra med en gällande hemförsäkring.

Visste du, att du inte får någon ersättning överhuvudtaget, för ägodelar som skadats vid brand eller översvämning, även om du själv inte orsakat skadan, om du inte har en gällande hemförsäkring.

Om du vill lära dig mer om hur du själv kan förebygga brand i hemmet har Myndigheten för samhällsskydd och beredskap en hemsida där det finns goda råd, broschyrer, checklistor och filmer om eldsläckning.

Hyra

Hyran ska enligt hyreslagen betalas i förskott

Senast den sista vardagen i varje månad ska din hyra vara betald. Observera att man är skyldig att betala sin hyra, oberoende av om man fått någon hyresavi eller inte. Skulle du av någon anledning inte ha fått någon faktura eller tappat bort den när det är dags att betala hyran, så hittar du din hyresavi under ”Mina sidor”.

Miljövänliga och enkla sätt att betala din hyra

E-faktura (elektronisk faktura)

Nu är det möjligt att få en digital faktura från oss. Kontakta oss på PiteBo så hjälper vi dig. Eller logga in på din internetbank och sök fram bolaget PiteBo AB. Läs mer om e-faktura under rubriken e-faktura.

Autogiro

Innebär att hyran dras per automatik från ditt konto den sista varje månad. Så länge du har pengar på kontot betalas din hyra alltid i tid. Den digitala avin ser du på din personliga sida ”Mina sidor – mina betalningar” på pitebo.se

Hyresavi på e-post

Vill du ha din avi på e-post så tar du kontakt med oss på telefon eller e-post. Se adress nedan.

Manuellt

Vill du betala din hyra manuellt så hittar du din digitala hyresavi med alla uppgifter inklusive OCR-nummer på din personliga sida ”Mina sidor – mina betalningar”.

Mina sidor

Här loggar du in med användarnamn och lösenord. Har du glömt dina uppgifter eller behöver hjälp med autogiroblankett kan du vända dig till oss.

Hyresavi på papper ändå…

Det kommer även fortsättningsvis finnas en möjlighet att få hyresavin på papper med posten som vanligt, men detta är ingen lösning vi rekommenderar. Avgift kommer att införas så småningom.

 

Sara Ask · 0911-22 66 26 · förnamn.efternamn@pitebo.se

Inkassokrav

Inkassokrav

Har du fått ett brev från Visma Financial Solutions? Det kan bero på att du inte har betalat din hyra eller din faktura från PiteBo.

Ingen påminnelse

Vi skickar ingen påminnelse om du missar att betala din hyresavi eller en faktura från oss. Det innebär att om du betalar efter förfallodagen blir din skuld direkt ett inkassoärende. Inkassokrav kommer då från inkassobolaget Visma Financial Solutions.

Belopp plus inkassoavgift, ränta och aviavgift

Inkassobeloppet är på samma belopp som hyresavin/fakturan plus en lagstadgad inkassoavgift på fn 180 kronor + ränta och aviavgift. När du betalar skulden ska du använda uppgifterna i brevet från inkassobolaget för att betalningen ska komma rätt.

Vidare till Krononfogden

Om du inte betalar din hyra eller faktura enligt inkassokravet, skickar Visma Financial Solutions skulden vidare till Kronofogden. När en skuld skickas vidare till Kronofogden tillkommer olika avgifter, vilket betyder att skulden ökar ytterligare.

Frågor om inkasso eller betalningsföreläggande

Har du frågor om inkassokravet vänder du dig till Visma Financial Solutions. Information och kontaktuppgifter hittar du här: Visma inkassokrav

Inglasning

Om inglasning av balkonger hos PiteBo

Efter utvärdering har beslut tagits att PiteBo inte ska utföra inglasningar på hyresgästers önskemål.

Motiveringar

• PiteBo ska inte utföra inglasningar på hyresgästers begäran då kostnaderna inte uppvägs av bedömd möjlig hyreshöjning.  Se nästa punkt. 

• Hyresgästföreningens förslag till hyreshöjningar för inglasning, (med payofftid på mer än 20 år) är i princip hälften av vad som är PiteBos bedömda skäliga nivå. 

Undantagsfall

• I det fall en hyresgäst själv på helt egen begäran vill bekosta inglasning, inklusive bygglovsansökan, kan det tas i beaktan av PiteBo. Vid ett eventuellt bifall krävs då att det upprättas någon form av tillägg till hyresavtalet som reglerar ansvar för inglasningen under och efter kontraktstiden.

IPTV

Om IPTV

Alla våra 4000 lägenheter har IPTV. Vår samarbetspartner PiteEnergi har skött installationen tillsammans med deras entreprenör Comdate AB.

Kostnadsfritt basutbud

Samtliga lägenheter är utrustade med en CPE/tjänstefördelare samt en digital TV-box från Telia och ett kostnadsfritt TV-basutbud (SVT1, SVT2, TV 4, Barnkanalen/SVT24 och Kunskapskanalen) via vår kommande IPTV-leverantör Telia.  Observera: du behöver inte teckna några andra TV-abonnemang i nuläget och din TV kommer att fungera tills den nya lösningen är på plats. Viktigt att veta: IPTV fungerar även om du inte har ett internetabonnemang.

Lathund för korrekt inkoppling

  • Datauttaget i ditt sovrum eller hall med 2 st ingångar måste vara kopplat med en kabel mellan hålen i uttaget.
  • Koppla som på bilden och anslut HDMI kabeln i din TV.
  • Mata in koden som du har i ditt medföljande kuvert då det visas på TV skärmen.
  • Har du tappat din kod kan du vända dig till din bovärd för att få den på nytt.
  • Denna Telia box tillhör AB PiteBo och ger dig grundutbudet av TV kanaler som ingår i din hyra.
  • Du kan fritt välja TV leverantör inom Pite Energis stadsnät om du vill ha en annan leverantör än Telia, kontakta Pite Energi för frågor om valbara leverantörer 0911–64 800. Eller surfa till PiteEnergis programportal
  • Telia kundtjänst för hyresgäster, 0771–50 08 00.

Hjälp med inkoppling av box

Vill ni ha hjälp med inkoppling av boxen kan ni vända er till exempelvis Elon Ljud och Bild 0911–53 00 00, AE-Service 070–659 60 24,
JS Service 070–338 84 28 och själv bekosta installationen. Du kan använda rutavdrag till detta.

Kundcenter

Här kan du få råd och hjälp med det mesta som rör ditt boende

Vårt huvudkontor, kundcenter och reception ligger på Hamngatan 40, 1 tr  (hiss finns). Här kan du låna en dator för inloggning på Mina sidor, eller kolla lediga lägenheter om du själv saknar dator eller smartphone. Det är också här du hämtar och lämnar nycklar vid in- och/eller utflyttning.

Kundanmälan

Över 16 år – gör en kundanmälan

För att kunna söka en lägenhet måste du vara anmäld hos oss och vara registrerad i vår kö. Du gör en användare genom att  logga in med BankID. Här gör du din Kundanmälan.

För att få göra en kundanmälan/stå i kö måste du ha fyllt 16 år.

Är du under 18 år och ska bo i lägenhet måste någon annan stå för kontraktet eftersom du inte är myndig. Den som ska stå för kontraktet måste göra kundanmälan och ställa sig som sökande till lägenheten. Kundanmälan är samtidigt underlag för eventuellt kontrakt.

 

Läs mer under regler hos PiteBo.

Kötid/Köpoäng

Då du registrerat dig i vår kö samlar du 1 poäng per dag

Du som bor hos oss får räkna din kontraktstid på senaste lägenheten som kötid.

Kötiden går ej överlåta till annan person

När du tackat ja till lägenhet och kontraktet registrerats tappar du dina köpoäng/din kötid. Läs mer under regler hos PiteBo.

 

Läs vidare på sidan – Frågor om bostadskön

Namnskylt

Namnskylt fås i kundcenter

Kundcenter skickar med namnskylt  i samband med att du hämtar dina nycklar. Namnskylten sätts upp på brevinkastet/brevlådan/postboxen och/eller vid dörren. Bovärden ser till att det sätts upp nya trapphusregister när det flyttar in och ut hyresgäster samt även vid  t.ex. namnändring. Om någon flyttar in eller ut ur din lägenhet, kan du kontakta Kundcenter för att få en ändring av namnskylten. Här kan du även  få en textremsa med texten ”Ingen reklam, tack”.

 

Hämta ut nycklar

Uthämtning av nycklar

Nycklar till både mekaniska-och digitala lås erhålles tidigast kl 12 tillträdesdagen. Vid inflyttning har du, enligt hyreslagen, tillträde till din nya lägenhet tidigast kl 12.00 den dag kontraktet börjar gälla. Infaller det en lördag, söndag eller annan helgdag, är det första vardagen efter helgen kl 12.00 som gäller. Nycklarna hämtar du på PiteBos kontor, Hamngatan 40, 1 tr, i Piteå. Med kontraktet följer minst 3 nycklar. Behöver du fler nycklar till ett mekaniskt lås begär du ett intyg av oss där vi godkänner att du får tillverka fler nycklar. Intyget likställs med en utkvitterad nyckel. Intyget mailar vi till  Caverion i Piteå. Kostnaden för extra nycklar, utöver de tre som ingår, får du stå för själv.

Förlust av lägenhetsnyckel till mekaniskt lås under boendetid:

Du debiteras för kostnaden av cylinderbyte, en kostnad som kan variera beroende på typ av lås.

Förlust av lägenhetsnyckel till ett digitalt lås under boendetid: 

Du debiteras för administration och för bovärdens arbete att spärra åtkomst till lägenheten och alla allmänna utrymmen där nyckeln gett tillträde. Detta måste göras omgående. Spärr av åtkomst till lägenheten gör du själv genom att låsa/låsa upp din dörr med  nyckeln efter att vi  omprogrammerat den.

 

Avflyttande hyresgäst har ansvaret för att lämna in nycklarna och eventuellt icke nyttjat intyg till oss när kontraktet upphör. Om månadsskiftet infaller under en helg, får 1 nyckel lämnas till ny hyresgäst. Ta då bara emot 1 nyckel från avflyttande hyresgäst och kom sedan in till oss för att kvittera ut de övriga nycklarna. Saknas nycklar till lägenheten, kommer vi att byta ut låset eller programmera om nyckelsystemet. Obs! Det är den avflyttande hyresgästen som står för kostnaden.

Söka lägenhet/fordonsplats

Så här gör du

För att söka lägenhet eller andra lediga objekt börjar du med att registrera dig i vår kö. När du har registrerat dig kan du logga in på Mina sidor med BankID. Här söker du själv bland lediga lägenheter, parkeringsplatser, studentboenden, seniorboenden och trygghetsboenden. Du kan sköta allt här på webben – dygnet runt!

Här följer en steg-för-stegbeskrivning hur du går till väga!

 

Trapphus

Trapphuset ger dina besökare det första intrycket av ditt hem

Hjälp oss att hålla trapphuset rent, snyggt och rökfritt

Ställ cyklar, barnvagnar eller annat som är en brandrisk och som hindrar framkomligheten i cykelrummet om det finns något där du bor.

Dörrmattor och skor hör hemma inne i lägenheten.

Husets entréer är låsta på nätterna för att alla ska känna sig trygga. Det är inte tillåtet att ställa upp ytterdörren, eftersom obehöriga kan ta sig in och orsaka skadegörelse.

Hittar du inte svar på din fråga?


Skicka din fråga till oss så kontaktar vi dig.

    Välj ditt ärende *

    Ditt namn *

    Din epost *

    Ditt meddelande

    Kontakta oss