Här hittar du bra information om sådant – och även svar på många frågor
Gör en adressändring när du flyttar
När du ska flytta ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (www.skatteverket.se/flytta). När du anmäler flytt blir du folkbokförd på den nya adressen. Det är gratis och kan göras i Skatteverkets e-tjänst eller via pappersblankett.
Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Rätt adress i folkbokföringen innebär bland annat att myndigheter och många andra aktörer i samhället har din riktiga adress. Önskar du eftersändning av din post beställer du det hos svensk adressändring (www.adressandring.se).
Notera att lägenhetsnumret är en del av din adress. Lägenhetsnumret består av fyra siffror som visar på vilken våning, och var på våningen, som lägenheten finns. Du hittar lägenhetsnumret i ditt hyresavtal och i husets entré.
Kom ihåg att du som är inneboende eller hyr en lägenhet i andra hand inte ska ange c/o i din flyttanmälan. Du måste se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan.
Vi skickar ett meddelande till din bank på hur mycket du skall betala i hyra. Banken drar beloppet från ditt konto på förfallodagen och redovisar till oss. Har du pengar på ditt konto sköts överföringen automatiskt.
Anmälan
Du anmäler dig för autogiro genom att fylla i ett medgivandeformulär, skicka in det till oss så fixar vi resten. Du kan hämta denna blankett här. Observera att du även i fortsättningen kommer att få en hyresavi utskickat till dig. Denna avi skickas dock endast ut som information och är på 0 kr. Kontrollera att det står makulerad på den!
Bovärden är den som jobbar närmast ditt boende med tillsyn, reparationer, skötsel av huset och gårdsmiljön. Oftast är det bovärden som åtgärdar din felanmälan och tar emot klagomål. I ditt trapphus, på anslagstavlan och på här på vår hemsida finns information om hur du når din bovärd.
Det fungerar för digital kommunikation såsom Internet, tv och telefoni. Genom stadsnätet kan du välja Internet från olika leverantörer.
Du kan via PiteEnergis hemsida få reda på vilka leverantörer som finns och vilka erbjudanden de har.
Studentlägenheterna på Ankarskatavägen är samtliga anslutna till Bredband2.
Du kan kontakta oss på PiteBo (0911- 22 66 26 Kl 10-15) om du vill ha hjälp med att få elektronisk faktura. Det går också bra att göra det i din egen internetbank. Du kan logga in på din internetbank och söka fram bolaget PiteBo AB. När du via din bank ansökt om e-faktura från oss så skickar vi en digital faktura till din internetbank, allt är redan ifyllt och det enda du behöver göra är att godkänna den för betalning. Fakturan kan du se digitalt och den kommer att se ut precis som en vanlig hyresavi på papper och innehåller samma information. Enkelt och framförallt miljövänligt.
Kontraktsinnehavare är den som skrivit på avtalet. Är ni två som skrivit på så är det personen som står högst upp på avin som är ”huvudkund”.
Ja. Fyll då i kontraktsinnehavarens namn och personnummer när du anmäler dig för e-faktura.
Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som kommit in för betalning. Vissa banker erbjuder sms-avisering och mejl-avisering. Kontakta din bank för att fråga om möjligheten finns.
Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon hyresavi på papper.
När du har godkänt en e-faktura i din internetbank så betalas den på förfallodagen eller den dag som du själv väljer. De flesta banker erbjuder automatisk betalning av e-faktura. Kontakta din bank för att fråga om möjligheten finns.
E-fakturan får du någon dag tidigare än du skulle ha fått din hyresavi på papper.
Byter du bank måste du själv avanmäla dig hos din gamla bank och anmäla dig hos din nya bank.
Vanligtvis sparas e-fakturan 18 månader i din internetbank. Du kan även arkivera din e-faktura och därmed spara den längre. Kontakta din bank för att få mer information om hur du gör.
Ja. Leta upp avanmälan för elektronisk faktura i din internetbank och följ instruktionerna.
Om en lägenhet saknar ett aktivt elnätsavtal vid inflyttning, kommer elen att vara frånkopplad (avstängd). Det är därför viktigt att du tecknar ett elnätsavtal i god tid innan inflyttningsdagen för att säkerställa att elen är tillkopplad när du flyttar in. Tillkoppling utanför kontorstid debiteras med en kostnad på 1 200-1 500 kronor. Detta sker aldrig utan ditt godkännande. Tillkoppling vardagar, under PiteEnergis öppettider ( 07:00 – 15:45) är kostnadsfritt.
Avtal med företaget som äger elnätet i ditt område. Du kan inte välja elnätsföretag det beror på var du bor. I Piteå Kommun är det PiteEnergi Elnät AB som ansvarar för att transportera elen fram till dig. Elnätsavtalet är specifikt för en viss adress och kan inte flyttas till en ny adress.
När du har tecknat ditt elnätsavtal rekommenderar vi dig att teckna ett elhandelsavtal. Du kan välja mellan olika leverantörer beroende på vad som passar dig, exempelvis PiteEnergi Handel AB. Om du inte väljer att teckna avtal eller tills du gjort ett aktivt val med ett elhandelsföretag kommer elen att levereras till dig av PiteEnergi Handel AB
Ankarskatavägen – udda nummer.
Borgarevägen 6.
Centrumområdet (Wåhlinsgatan, Hamnplan och Trädgårdsgatan).
Djupviksgatan 26.
Fassvägen 1.
Helgenäsgatan 25.
Hemvägen 8.
Hortlaxvägen 25, 29.
Jävrevägen.
Lekgränd.
Nilsbrogatan 1, 5, 7, 9, 11.
Porsnäsvägen 43.
Sa: Storåkersvägen.
Storgatan 9, 13 och 17.
Svensbyvägen 22.
Västergatan 26.
Öjagatan 46, 52.
Lägenheten besiktas alltid men det kan ändå finnas brister som inte har upptäckts. Är du missnöjd med något är det viktigt att du omedelbart hör av dig till din bovärd, så att problemen kan besiktas och åtgärdas. Du kan exempelvis inte få ersättning för att den förra hyresgästen städat dåligt, om du själv har städat lägenheten efter att du flyttade in.
– Kan du göra en intresseanmälan via Mina sidor.
• Parkeringsplats för bil och motorcykel med eller utan el.
• Skärmtak för bil.
• Garageplats för bil, moped/motorcykel och handikappfordon.
• Linnéparken har platser avsedda för husvagn/husbil.
För att vi ska kunna underhålla får du bara parkera personbilar i körbart skick!
Vi sköter snöröjningen av de gemensamma ytorna på parkeringen men du håller själv din bilplats halkfri, städad och fri från snö. Kom ihåg att med jämna mellanrum sopa av snö från bil som står parkerad länge.
• För att göra en intresseanmälan på en fordonsplats måste du ha ett giltigt hyresavtal med oss i det område där du vill göra intresseanmälan.
• I en del områden är efterfrågan större än tillgången. Detta innebär att det kan finnas begränsningar för hur många fordonsplatser du kan hyra.
• På vissa adresser i Centrala stan finns det för få fordonsplatser. För boende på dessa adresser finns det en möjligheten att få hyra en fordonsplats på någon av de större parkeringarna i Centrum.
Säger du upp endast din fordonsplats måste du göra det senast den 31 augusti eftersom avtalet för parkeringsplatser löper till den 30 september varje år, med ett års förlängning. När vi får in en uppsägning av en plats så presenteras den på vår hemsida där man snabbt och enkelt själv kan söka och göra en intresseanmälan.
Här hittar du bilplats- och områdeskartor
Läs vidare här om hur man gör intresseanmälningar på fordonsplatser.
Det är vi som ser till att parkeringsbestämmelserna följs och bevakningen sköts av Securitas
Om fordon är felparkerade tar Securitas ut en kontrollavgift. Parkera därför alltid inom markerade bilplatser, följ anvisningar på skyltar inom området och tala om för dina gäster var de kan parkera.
Alla våra gästparkeringar är belagda med parkeringsavgift. Taxan är 5:-/tim. Max 60:-/dygn. Parkeringsbevakningen kommer att skötas av Securitas.
Betalning sköter du enkelt via en app i mobilen. Appen hjälper dig att starta, förlänga och avsluta din parkering efter dina egna önskemål. Det går bra att använda sig av apparna EasyPark eller Parkster. Apparna är gratis och finns att ladda hem i både AppStore och PlayButiken. Det kommer även ges möjlighet till parkering via SMS eller Talsvar. Instruktioner för det finns på parkeringsskyltarna som sätts upp.
Avgiften kommer att skapa cirkulation och därmed öka möjligheten för våra hyresgästers gäster att parkera på platser avsedda för ändamålet. Många gästparkeringar används i dag i annat syfte.
Personer med parkeringstillstånd för rörelsehindrade står alltid gratis på parkeringsplats som reserverats för rörelsehindrade och/eller besöksparkeringar, tillståndet ska dock synas tydligt i framrutan.
Tillfälliga parkeringstillstånd, tidigare utfärdade av Bovärden, kommer att försvinna helt.
Enligt vår uthyrningspolicy ska du från och med avtalsdatumet ha en gällande hemförsäkring.
Om olyckan skulle vara framme eller om du tråkigt nog skulle drabbas av inbrott är det bra med en gällande hemförsäkring.
Visste du, att du inte får någon ersättning överhuvudtaget, för ägodelar som skadats vid brand eller översvämning, även om du själv inte orsakat skadan, om du inte har en gällande hemförsäkring.
Om du vill lära dig mer om hur du själv kan förebygga brand i hemmet har Myndigheten för samhällsskydd och beredskap en hemsida där det finns goda råd, broschyrer, checklistor och filmer om eldsläckning.
Senast den sista vardagen i varje månad ska din hyra vara betald. Observera att man är skyldig att betala sin hyra, oberoende av om man fått någon hyresavi eller inte. Skulle du av någon anledning inte ha fått någon faktura eller tappat bort den när det är dags att betala hyran, så hittar du din hyresavi under ”Mina sidor”.
Nu är det möjligt att få en digital faktura från oss. Kontakta oss på PiteBo så hjälper vi dig. Eller logga in på din internetbank och sök fram bolaget PiteBo AB. Läs mer om e-faktura under rubriken e-faktura.
Innebär att hyran dras per automatik från ditt konto den sista varje månad. Så länge du har pengar på kontot betalas din hyra alltid i tid. Den digitala avin ser du på din personliga sida ”Mina sidor – mina betalningar” på pitebo.se
Vill du ha din avi på e-post så tar du kontakt med oss på telefon eller e-post. Se adress nedan.
Vill du betala din hyra manuellt så hittar du din digitala hyresavi med alla uppgifter inklusive OCR-nummer på din personliga sida ”Mina sidor – mina betalningar”.
Här loggar du in med användarnamn och lösenord. Har du glömt dina uppgifter eller behöver hjälp med autogiroblankett kan du vända dig till oss.
Det kommer även fortsättningsvis finnas en möjlighet att få hyresavin på papper med posten som vanligt, men detta är ingen lösning vi rekommenderar. Avgift kommer att införas så småningom.
Sara Ask · 0911-22 66 26 · förnamn.efternamn@pitebo.se
Har du fått ett brev från Visma Financial Solutions? Det kan bero på att du inte har betalat din hyra eller din faktura från PiteBo.
Vi skickar ingen påminnelse om du missar att betala din hyresavi eller en faktura från oss. Det innebär att om du betalar efter förfallodagen blir din skuld direkt ett inkassoärende. Inkassokrav kommer då från inkassobolaget Visma Financial Solutions.
Inkassobeloppet är på samma belopp som hyresavin/fakturan plus en lagstadgad inkassoavgift på fn 180 kronor + ränta och aviavgift. När du betalar skulden ska du använda uppgifterna i brevet från inkassobolaget för att betalningen ska komma rätt.
Om du inte betalar din hyra eller faktura enligt inkassokravet, skickar Visma Financial Solutions skulden vidare till Kronofogden. När en skuld skickas vidare till Kronofogden tillkommer olika avgifter, vilket betyder att skulden ökar ytterligare.
Har du frågor om inkassokravet vänder du dig till Visma Financial Solutions. Information och kontaktuppgifter hittar du här: Visma inkassokrav
Efter utvärdering har beslut tagits att PiteBo inte ska utföra inglasningar på hyresgästers önskemål.
• PiteBo ska inte utföra inglasningar på hyresgästers begäran då kostnaderna inte uppvägs av bedömd möjlig hyreshöjning. Se nästa punkt.
• Hyresgästföreningens förslag till hyreshöjningar för inglasning, (med payofftid på mer än 20 år) är i princip hälften av vad som är PiteBos bedömda skäliga nivå.
• I det fall en hyresgäst själv på helt egen begäran vill bekosta inglasning, inklusive bygglovsansökan, kan det tas i beaktan av PiteBo. Vid ett eventuellt bifall krävs då att det upprättas någon form av tillägg till hyresavtalet som reglerar ansvar för inglasningen under och efter kontraktstiden.
Alla våra 4000 lägenheter har IPTV. Vår samarbetspartner PiteEnergi har skött installationen tillsammans med deras entreprenör Comdate AB.
Samtliga lägenheter är utrustade med en CPE/tjänstefördelare samt en digital TV-box från Telia och ett kostnadsfritt TV-basutbud (SVT1, SVT2, TV 4, Barnkanalen/SVT24 och Kunskapskanalen) via vår kommande IPTV-leverantör Telia. Observera: du behöver inte teckna några andra TV-abonnemang i nuläget och din TV kommer att fungera tills den nya lösningen är på plats. Viktigt att veta: IPTV fungerar även om du inte har ett internetabonnemang.
Vill ni ha hjälp med inkoppling av boxen kan ni vända er till exempelvis Elon Ljud och Bild 0911–53 00 00, AE-Service 070–659 60 24,
JS Service 070–338 84 28 och själv bekosta installationen. Du kan använda rutavdrag till detta.
Vårt huvudkontor, kundcenter och reception ligger på Hamngatan 40, 1 tr (hiss finns). Här kan du låna en dator för inloggning på Mina sidor, eller kolla lediga lägenheter om du själv saknar dator eller smartphone. Det är också här du hämtar och lämnar nycklar vid in- och/eller utflyttning.
För att kunna söka en lägenhet måste du vara anmäld hos oss och vara registrerad i vår kö. Du gör en användare genom att logga in med BankID. Här gör du din Kundanmälan.
För att få göra en kundanmälan/stå i kö måste du ha fyllt 16 år.
Är du under 18 år och ska bo i lägenhet måste någon annan stå för kontraktet eftersom du inte är myndig. Den som ska stå för kontraktet måste göra kundanmälan och ställa sig som sökande till lägenheten. Kundanmälan är samtidigt underlag för eventuellt kontrakt.
Läs mer under regler hos PiteBo.
Du som bor hos oss får räkna din kontraktstid på senaste lägenheten som kötid.
När du tackat ja till lägenhet och kontraktet registrerats tappar du dina köpoäng/din kötid. Läs mer under regler hos PiteBo.
Läs vidare på sidan – Frågor om bostadskön
Kundcenter skickar med namnskylt i samband med att du hämtar dina nycklar. Namnskylten sätts upp på brevinkastet/brevlådan/postboxen och/eller vid dörren. Bovärden ser till att det sätts upp nya trapphusregister när det flyttar in och ut hyresgäster samt även vid t.ex. namnändring. Om någon flyttar in eller ut ur din lägenhet, kan du kontakta Kundcenter för att få en ändring av namnskylten. Här kan du även få en textremsa med texten ”Ingen reklam, tack”.
Nycklar till både mekaniska-och digitala lås erhålles tidigast kl 12 tillträdesdagen. Vid inflyttning har du, enligt hyreslagen, tillträde till din nya lägenhet tidigast kl 12.00 den dag kontraktet börjar gälla. Infaller det en lördag, söndag eller annan helgdag, är det första vardagen efter helgen kl 12.00 som gäller. Nycklarna hämtar du på PiteBos kontor, Hamngatan 40, 1 tr, i Piteå. Med kontraktet följer minst 3 nycklar. Behöver du fler nycklar till ett mekaniskt lås begär du ett intyg av oss där vi godkänner att du får tillverka fler nycklar. Intyget likställs med en utkvitterad nyckel. Intyget mailar vi till Caverion i Piteå. Kostnaden för extra nycklar, utöver de tre som ingår, får du stå för själv.
Du debiteras för kostnaden av cylinderbyte, en kostnad som kan variera beroende på typ av lås.
Du debiteras för administration och för bovärdens arbete att spärra åtkomst till lägenheten och alla allmänna utrymmen där nyckeln gett tillträde. Detta måste göras omgående. Spärr av åtkomst till lägenheten gör du själv genom att låsa/låsa upp din dörr med nyckeln efter att vi omprogrammerat den.
Avflyttande hyresgäst har ansvaret för att lämna in nycklarna och eventuellt icke nyttjat intyg till oss när kontraktet upphör. Om månadsskiftet infaller under en helg, får 1 nyckel lämnas till ny hyresgäst. Ta då bara emot 1 nyckel från avflyttande hyresgäst och kom sedan in till oss för att kvittera ut de övriga nycklarna. Saknas nycklar till lägenheten, kommer vi att byta ut låset eller programmera om nyckelsystemet. Obs! Det är den avflyttande hyresgästen som står för kostnaden.
För att söka lägenhet eller andra lediga objekt börjar du med att registrera dig i vår kö. När du har registrerat dig kan du logga in på Mina sidor med BankID. Här söker du själv bland lediga lägenheter, parkeringsplatser, studentboenden, seniorboenden och trygghetsboenden. Du kan sköta allt här på webben – dygnet runt!
Hjälp oss att hålla trapphuset rent, snyggt och rökfritt
Ställ cyklar, barnvagnar eller annat som är en brandrisk och som hindrar framkomligheten i cykelrummet om det finns något där du bor.
Dörrmattor och skor hör hemma inne i lägenheten.
Husets entréer är låsta på nätterna för att alla ska känna sig trygga. Det är inte tillåtet att ställa upp ytterdörren, eftersom obehöriga kan ta sig in och orsaka skadegörelse.
Skicka din fråga till oss så kontaktar vi dig.