Här hittar du bra information om sådant – och även svar på många frågor
Gör en adressändring när du flyttar
När du ska flytta ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (www.skatteverket.se/flytta). När du anmäler flytt blir du folkbokförd på den nya adressen. Det är gratis och kan göras i Skatteverkets e-tjänst eller via pappersblankett.
Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Rätt adress i folkbokföringen innebär bland annat att myndigheter och många andra aktörer i samhället har din riktiga adress. Önskar du eftersändning av din post beställer du det hos svensk adressändring (www.adressandring.se).
Notera att lägenhetsnumret är en del av din adress. Lägenhetsnumret består av fyra siffror som visar på vilken våning, och var på våningen, som lägenheten finns. Du hittar lägenhetsnumret i ditt hyresavtal och i husets entré.
Kom ihåg att du som är inneboende eller hyr en lägenhet i andra hand inte ska ange c/o i din flyttanmälan. Du måste se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan.
Vi skickar ett meddelande till din bank på hur mycket du skall betala i hyra. Banken drar beloppet från ditt konto på förfallodagen och redovisar till oss.
Har du pengar på ditt konto sköts överföringen automatiskt.
Anmälan
Du anmäler dig för autogiro genom att fylla i ett medgivandeformulär, skicka in det till oss så fixar vi resten. Du kan hämta denna blankett här.
Observera att du även i fortsättningen kommer att få en hyresavi utskickat till dig. Denna avi skickas dock endast ut som information och är på 0 kr. Kontrollera att det står makulerad på den!
Bovärden är den som jobbar närmast ditt boende med tillsyn, reparationer, skötsel av huset och gårdsmiljön. Oftast är det bovärden som åtgärdar din felanmälan och tar emot klagomål.
I ditt trapphus, på anslagstavlan och på här på vår hemsida finns information om hur du når din bovärd.
Det fungerar för digital kommunikation såsom Internet, tv och telefoni.
Genom stadsnätet kan du välja Internet från olika leverantörer.
Du kan via PiteEnergi´s hemsida få reda på vilka leverantörer som finns och vilka erbjudanden de har.
Som alternativ har du även möjlighet att få Internet via telefonnätet (ADSL)
Dessutom kan man på de flesta platser även använda mobilt bredband.
Studentlägenheterna på Ankarskatavägen är samtliga anslutna till Bredband2.
När man flyttar in till oss behöver man inte teckna något elavtal eftersom vi har PiteEnergi som äger elnätet till de allra flesta av våra fastigheter/lägenheter.
Vi meddelar PiteEnergi vilka som flyttar in vid varje månadsskiftet, därefter skickar PiteEnergi ut elräkning till dig som hyresgäst varje månad eller om man heller väljer så går det även att få kvartalsvis.
De lägenheter som inte har elavtal med PiteEnergi har då elavtal med PiteBo och då kommer det att läggas till på hyresavin.
I och med att vi skickar ut hyran i förskott och man betalar elförbrukningen i efterskott kommer hyran för elförbrukningen att släpa efter på hyresavin 2 månader, d.v.s. elförbrukningen för ex. september kommer på hyresavin för november månader.
Vissa av våra fastigheter har fortfarande att det ingår hushållsel och det är på följande adresser:
Ankarskatavägen 71-91 (Studentlägenheter)
Lekgränd 1 och 3
S:a Storåkersvägen 2-12
Storgatan 9, 13 och 17
Lägenheten besiktas alltid men det kan ändå finnas brister som inte har upptäckts. Är du missnöjd med något är det viktigt att du omedelbart hör av dig till din bovärd, så att problemen kan besiktas och åtgärdas. Du kan exempelvis inte få ersättning för att den förra hyresgästen städat dåligt, om du själv har städat lägenheten efter att du flyttade in.
– Kan du komplettera ditt boende med att hyra den
• Parkeringsplats för bil, motorcykel och husvagn med eller utan el
• Skärmtak för bil
• Garageplats för bil, moped/motorcykel och handikappfordon
Du får bara parkera personbilar i körbart skick! Annars blir det svårt att underhålla parkeringen.
Vi sköter snöröjningen av de gemensamma ytorna på parkeringen men du håller själv din bilplats halkfri, städad och fri från snö. Finns det utrymme så tar vi bort all snö vi kommer åt.
• För att göra en intresseanmälan på en parkeringsplats måste du ha ett giltigt hyresavtal med oss på det område där du vill göra intresseanmälan.
• I en del områden är efterfrågan större än tillgången. Detta innebär att det kan finnas begränsningar för hur många parkeringsplatser man kan hyra.
• På vissa adresser i Centrala stan finns det för få parkeringsplatser. För boende på dessa adresser finns det en möjligheten att få hyra en parkeringsplats på någon av de större parkeringarna i Centrum.
Säger du upp endast din parkeringsplats måste du göra det senast den 31 augusti eftersom avtalet för parkeringsplatser löper till den 30 september varje år, med ett års förlängning.
När vi får in en uppsagd parkeringsplats så presenteras den på vår hemsida där man snabbt och enkelt själv kan söka och göra intresseanmälan till de parkeringsplatser som passar en.
Läs vidare här om hur man gör intresseanmälningar på parkeringsplatser.
Det är vi som ser till att parkeringsbestämmelserna följs och bevakningen sköts av Securitas
Om fordon är felparkerade tar Securitas ut en kontrollavgift. Parkera därför alltid inom markerade bilplatser, följ anvisningar på skyltar inom området och tala om för dina gäster var de kan parkera.
Alla våra gästparkeringar är belagda med parkeringsavgift. Taxan är 5:-/tim. Max 60:-/dygn. Parkeringsbevakningen kommer att skötas av Securitas.
Betalning sköter du enkelt via en app i mobilen. Appen hjälper dig att starta, förlänga och avsluta din parkering efter dina egna önskemål. Det går bra att använda sig av apparna EasyPark eller Parkster. Apparna är gratis och finns att ladda hem i både AppStore och PlayButiken. Det kommer även ges möjlighet till parkering via SMS eller Talsvar. Instruktioner för det finns på parkeringsskyltarna som sätts upp.
Avgiften kommer att skapa cirkulation och därmed öka möjligheten för våra hyresgästers gäster att parkera på platser avsedda för ändamålet. Många gästparkeringar används i dag i annat syfte.
Personer med parkeringstillstånd för rörelsehindrade står alltid gratis på parkeringsplats som reserverats för rörelsehindrade och/eller besöksparkeringar, tillståndet ska dock synas tydligt i framrutan.
Tillfälliga parkeringstillstånd, tidigare utfärdade av Bovärden, kommer att försvinna helt.
Enligt vår uthyrningspolicy ska du från och med avtalsdatumet ha en gällande hemförsäkring.
Om olyckan skulle vara framme eller om du tråkigt nog skulle drabbas av inbrott är det bra med en gällande hemförsäkring.
Visste du, att du inte får någon ersättning överhuvudtaget, för ägodelar som skadats vid brand eller översvämning, även om du själv inte orsakat skadan, om du inte har en gällande hemförsäkring.
Om du vill lära dig mer om hur du själv kan förebygga brand i hemmet har Myndigheten för samhälsskydd och beredskap en hemsida där det finns goda råd, broschyrer, checklistor och filmer om eldsläckning.
På vår hemsida finns nästan all information du behöver
Du kan till exempel se dina olika hyresavtal, dina betalningar. Du kommer även i framtiden enklast göra dina felanmälningar, boka tvättstuga och se när din lägenhet rustades senast. Du loggar in på Mina sidor med ditt personnummer och lösenord. Saknar du lösenord, kan du begära att få ett nytt eller kontakta kundcenter.
Senast den sista vardagen i varje månad ska din hyra vara betald. Observera att man är skyldig att betala sin hyra, oberoende av om man fått någon hyresavi eller inte. Skulle du av någon anledning inte ha fått någon faktura eller tappat bort den när det är dags att betala hyran, så hittar du din hyresavi under ”Mina sidor”.
Nu är det möjligt att få en digital faktura från oss. Kontakta oss på PiteBo så hjälper vi dig. Eller logga in på din internetbank och sök fram bolaget PiteBo AB. Läs mer om e-faktura under nästa rubrik.
Innebär att hyran dras per automatik från ditt konto den sista varje månad. Så länge du har pengar på kontot betalas din hyra alltid i tid. Den digitala avin ser du på din personliga sida ”mina sidor – mina betalningar” på pitebo.se
Vill du ha din avi på e-post så tar du bara kontakt med oss på telefon eller e-post. Se adress nedan.
Vill du betala din hyra manuellt så hittar du din digitala hyresavi med alla uppgifter inklusive OCR-nummer på din personliga sida ”mina sidor – mina betalningar”.
Här loggar du in med användarnamn och lösenord. Har du glömt dina uppgifter eller behöver hjälp med autogiroblankett kan du vända dig till oss.
Det kommer även fortsättningsvis finnas en möjlighet att få hyresavin på papper med posten som vanligt, men detta är ingen lösning vi rekommenderar. Avgift ommer att införas så småningom.
Sara Ask · 0911-22 66 26 · förnamn.efternamn@pitebo.se
Du kan kontakta oss på PiteBo om du vill ha hjälp med att skaffa elektronisk faktura. Det går också bra att göra det i din egen internetbank. Du kan logga in på din internetbank och söka fram bolaget PiteBo AB. När du via din bank ansökt om e-faktura från oss så skickar vi en digital faktura till din internetbank, allt är redan ifyllt och det enda du behöver göra är att godkänna den för betalning. Fakturan kan du se digitalt och den kommer att se ut precis som en vanlig hyresavi på papper och innehåller samma information. Enkelt och framförallt miljövänligt.
Kontraktsinnehavare är den som skrivit på avtalet. Är ni två som skrivit på så är det personen som står högst upp på avin som är ”huvudkund”.
Ja. Fyll då i kontraktsinnehavarens namn och personnummer när du anmäler dig för e-faktura.
Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som kommit in för betalning. Vissa banker erbjuder sms-avisering och mejl-avisering. Kontakta din bank för att fråga om möjligheten finns.
Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon hyresavi på papper.
När du har godkänt en e-faktura i din internetbank så betalas den på förfallodagen eller den dag som du själv väljer. De flesta banker erbjuder automatisk betalning av e-faktura. Kontakta din bank för att fråga om möjligheten finns.
E-fakturan får du någon dag tidigare än du skulle ha fått din hyresavi på papper.
Byter du bank måste du själv avanmäla dig hos din gamla bank och anmäla dig hos din nya bank.
Vanligtvis sparas e-fakturan 18 månader i din internetbank. Du kan även arkivera din e-faktura och därmed spara den längre. Kontakta din bank för att få mer information om hur du gör.
Ja. Leta upp avanmälan för elektronisk faktura i din internetbank och följ instruktionerna.
Har du fått ett brev från Visma Financial Solutions? Det kan bero på att du inte har betalat din hyra eller din faktura från PiteBo.
Vi skickar ingen påminnelse om du missar att betala din hyresavi eller en faktura från oss. Det innebär att om du betalar efter förfallodagen blir din skuld direkt ett inkassoärende. Inkassokrav kommer då från inkassobolaget Visma Financial Solutions.
Inkassobeloppet är på samma belopp som hyresavin/fakturan plus en lagstadgad inkassoavgift på fn 180 kronor + ränta och aviavgift. När du betalar skulden ska du använda uppgifterna i brevet från inkassobolaget för att betalningen ska komma rätt.
Om du inte betalar din hyra eller faktura enligt inkassokravet, skickar Visma Financial Solutions skulden vidare till Kronofogden. När en skuld skickas vidare till Kronofogden tillkommer olika avgifter, vilket betyder att skulden ökar ytterligare.
Har du frågor om inkassokravet vänder du dig till Visma Financial Solutions. Information och kontaktuppgifter hittar du här: Visma inkassokrav
Alla våra 4000 lägenheter har IPTV. Vår samarbetspartner PiteEnergi har skött installationen tillsammans med deras entreprenör Comdate AB.
Samtliga lägenheter är utrustade med en CPE/tjänstefördelare samt en digital TV-box från Telia och ett kostnadsfritt TV-basutbud (SVT1, SVT2, TV 4, Barnkanalen/SVT24 och Kunskapskanalen) via vår kommande IPTV-leverantör Telia. Observera: du behöver inte teckna några andra TV-abonnemang i nuläget och din TV kommer att fungera tills den nya lösningen är på plats. Viktigt att veta: IPTV fungerar även om du inte har ett internetabonnemang.
Vill ni ha hjälp med inkoppling av boxen kan ni vända er till exempelvis Elon Ljud och Bild 0911–53 00 00, AE-Service 070–659 60 24,
JS Service 070–338 84 28 och själv bekosta installationen. Du kan använda rutavdrag till detta.
Vårt Kundcenter ligger på Hamngatan 40, 1 tr där PiteBo har sitt huvudkontor
För att kunna söka en lägenhet måste du vara anmäld hos oss och vara registrerad i vår kö. Du gör en användare genom att logga in med BankID. Här gör du din Kundanmälan.
För att få göra en kundanmälan/stå i kö måste du ha fyllt 16 år.
Är du under 18 år och ska bo i lägenhet måste någon annan stå för kontraktet eftersom du inte är myndig. Den som ska stå för kontraktet måste göra kundanmälan och ställa sig som sökande till lägenheten. Kundanmälan är samtidigt underlag för eventuellt kontrakt.
Läs mer under regler hos PiteBo.
Du som bor hos oss får räkna din kontraktstid på senaste lägenheten som kötid.
När du flyttar från PiteBo och ditt avtal upphör måste du omaktivera dig i vår bostadkö för att börja samla nya köpoäng.
När du tackat ja till lägenhet och kontraktet skrivits ut tappar du dina köpoäng/din kötid. Läs mer under regler hos PiteBo.
Läs vidare på sidan – Frågor om bostadskön
Kundcenter skickar med namnskylt i samband med att hyresavtalen ska undertecknas av dig som ny hyresgäst. Namnskylten sätts upp på brevinkastet/brevlådan och eller vid dörren. Bovärden ser till att det sätts upp nya trapphusblad när det flyttar in och ut hyresgäster samt även vid t.ex. namnändring.
Om någon flyttar in eller ut ur din lägenhet, kan du kontakta Kundcenter för att få en ändring av namnskylten. Här kan du även beställa att få en textremsa med texten ”Ingen reklam, tack”.
Nycklar till både mekaniska-och digitala lås erhålles senast kl 12 tillträdesdagen. Vid inflyttning har du, enligt hyreslagen, tillträde till din nya lägenhet senast kl 12.00 den dag kontraktet börjar gälla. Infaller det en lördag, söndag eller annan helgdag, är det första vardagen efter helgen kl 12.00 som gäller. Nycklarna hämtar du på PiteBos kontor, Hamngatan 40 i Piteå. Med kontraktet följer minst 3 nycklar. Behöver du fler nycklar till ett mekaniskt lås begär du ett intyg av oss där vi godkänner att du får tillverka fler nycklar. Intyget likställs med en utkvitterad nyckel. Intyget mailar vi till Caverion i Piteå. Kostnaden för extra nycklar, utöver de tre som ingår, får du stå för själv.
Du debiteras för kostnaden av cylinderbyte, en kostnad som kan variera beroende på typ av lås.
Du debiteras för administration och för bovärdens arbete att spärra åtkomst till lägenheten och alla allmänna utrymmen där nyckeln gett tillträde. Detta måste göras omgående. Spärr av åtkomst till lägenheten gör du som hyresgäst själv då din digitala nyckel omprogrammeras.
Avflyttande hyresgäst har ansvaret för att lämna in nycklarna och eventuellt icke nyttjat intyg till oss när kontraktet upphör. Om månadsskiftet infaller under en helg, får 1 nyckel lämnas till ny hyresgäst. Ta då bara emot 1 nyckel från avflyttande hyresgäst och kom sedan in till oss för att kvittera ut de övriga nycklarna. Saknas nycklar till lägenheten, kommer vi att byta ut låset.
För att söka lägenhet eller andra lediga objekt börjar du med att registrera dig i vår kö. När du har registrerat dig kan du logga in på Mina sidor med BankID. Här söker du själv bland lediga lägenheter, parkeringsplatser, studentboenden, seniorboenden och trygghetsboenden. Du kan sköta allt här på webben – dygnet runt!
Registrera dig i vår kö för att få tillgång till Mina sidor. Lägenhetskö
När du hittar ett ledigt objekt du är intresserad av lägger du en intresseanmälan. Emellanåt kan du också få förslag skickade till dig, om vi hittar objekt som passar din sökprofil. Sök ledigt
Är du en av de fem som får erbjudande på ett objekt måste du tacka ja eller nej när svarstiden är slut. När sista svarsdag har passerat måste du vara anträffbar, eller kontakta oss, för att verifiera att du fortfarande vill ha lägenheten. Mina sidor
Så länge det inte är ett avtal skrivet för lägenheten så kommer det stå att erbjudandet ”behandlas” på dina sidor.
• Totalt skickas erbjudandet ut till fem personer (förutsatt att minst fem har lämnat intresse för lägenheten) och om du inte är först av de fem så kan det dröja innan du får ett besked.
• Kontakt tas i turordning till de som har svarat ja och behandlar dessa genom att begära in inkomstuppgifter, ta referenser på tidigare boende och göra kreditupplysning.
• Du kan få veta vilken plats du har genom att mejla eller ringa och fråga.
• Om du blir aktuell så kontaktar vi dig via telefon eller mejl och om någon före dig skriver kontrakt så får du ett meddelande per mejl eller brev om detta.
• Beroende på om personen som ligger före dig i kön och som har tackat ja är en befintlig hyresgäst eller ej, kan denna process ibland ta flera veckor och du kan under tiden inte se annat än att erbjudandet behandlas på dina sidor.
• Se alltid till att ha dina inkomstuppgifter redo när du har tackat ja till ett erbjudande.
Hjälp oss att hålla trapphuset rent, snyggt och rökfritt
Ställ cyklar, barnvagnar eller annat som kan hindra framkomligheten i cykelrummet om det finns något där du bor.
Dörrmattor lägger du inne i lägenheten.
Husets entréer är låsta på nätterna för att alla ska känna sig trygga. Det är inte tillåtet att ställa upp ytterdörren, eftersom obehöriga kan ta sig in och orsaka skadegörelse.
Skicka din fråga till oss så kontaktar vi dig.